Extra mensen en geld voor NVWA
DEN HAAG (ANP). Om het toezicht van de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) te verbeteren, krijgt de organisatie meer inspecteurs en dierenartsen. En als zich incidenten voordoen zal daar nog extra menskracht voor beschikbaar zijn in de zogeheten interventieteams.
In totaal komen er 160 arbeidsplaatsen (100 structureel en 60 tijdelijk) bij de NVWA bij, zo melden staatssecretaris Sharon Dijksma (Economische Zaken) en minister Edith Schippers (Volksgezondheid) donderdag aan de Tweede Kamer. De bewindsvrouwen trekken verder jaarlijks 33 miljoen euro extra uit om capaciteit, kwaliteit, kennis en kunde bij de NVWA te verbeteren en de toezichthouder klaar voor de toekomst te maken. Omdat het bedrijfsleven meer gaat betalen, komt er zo elk jaar 10 miljoen euro binnen.
Na diverse incidenten met voedsel (met salmonella besmette zalm, paardenvlees dat werd verkocht als rundvlees) wil het kabinet de NVWA meer slagkracht geven. De dienst had afgelopen jaren te maken met bezuinigen en fusies waardoor de rol als toezichthouder van de voedselveiligheid onder druk kwam. De komende tijd wordt in elk geval het verouderde ICT-systeem vervangen.
Dijksma vindt dat er de afgelopen tijd te veel is misgegaan met voedsel. Zij stelt dat de consument erop moet kunnen vertrouwen dat zijn voedsel veilig is en „dat wat hij koopt klopt”. „Fraudeurs worden keihard aangepakt, met hogere boetes. De NVWA kan met meer slagkracht en een nieuw keuringssysteem beter en gerichter controleren op misstanden. Bedrijven zijn verantwoordelijk voor eerlijk en veilig voedsel, met een toezichthouder die hier bovenop zit en handhaaft”, aldus staatssecretaris Dijksma.
De Partij voor de Dieren en PvdA reageren tevreden op de maatregelen. „Eindelijk! Dijksma gaat desastreuze bezuinigingen NVWA deels terugdraaien. Meer mensen, meer controle dierenwelzijn en voedselveiligheid”, reageerde Marianne Thieme (PvdD). Sjoera Dikkers (PvdA): „De PvdA dringt er al langer op dat de NVWA meer middelen krijgt. Het is goed dat een gedeelte van het extra geld komt van de bedrijven zelf, want het is ook in hun belang dat de consument weer vertrouwen krijgt in ons voedsel. Dankzij deze aanpak kunnen consumenten er straks weer van op aan dat ze weten wat ze eten.”