Rabobank stelt reputatiemanager aan
UTRECHT (ANP). De door affaires geplaagde Rabobank heeft een reputatiemanager aangesteld. Pim Mol (56) gaat als directeur corporate affairs direct rapporteren aan bestuursvoorzitter Rinus Minderhoud. Hij zal zich „primair gaan richten op reputatiemanagement”, zo meldde Rabobank dinsdag.
Mol is afkomstig uit de eigen gelederen van Rabobank. Hij is momenteel directeur private banking. Het is nog niet bekend wie hem gaat opvolgen. Volgens Rabobank zal de ontstane vacature zo snel mogelijk worden ingevuld in samenhang met de voorgenomen aanpassingen in de topstructuur van Rabobank.
De reputatie van Rabobank liep de afgelopen periode grote schade op door de Libor-affaire, die draaide om fraude met rentetarieven voor leningen van banken onderling. Rabobank betaalde een boete van in totaal 774 miljoen euro aan toezichthouders in buiten- en binnenland om de zaak te schikken. Ook raakte het blazoen van ‘de bank die het anders doet’ bezoedeld door het dopingschandaal rond de Rabo-wielerploeg.
In een intern bericht, waarin de benoeming van Mol per 1 januari wordt gemeld, schrijft topman Minderhoud dat het belang van reputatiemanagement sterk is toegenomen, waarbij onder meer „de zeer kritische houding van de samenleving naar de financiële sector” volgens hem een belangrijke rol speelt.
Mol heeft 20 jaar ervaring in private banking, de financiële dienstverlening aan welgestelde particulieren, waarvan 6 jaar bij Rabobank. Hij geldt zowel binnen als buiten Rabobank als een bankier die toegankelijk is en helder communiceert.
Mol blijft in zijn nieuwe rol nauw betrokken bij de voorbereiding van de beursnotering van Rabo-ledencertificaten, waardoor ook niet-leden kunnen deelnemen in het eigen vermogen van de coöperatieve bank.