Binnenland

KWF stopt met campagne na kritiek

AMSTERDAM (ANP). Een campagne van KWF Kankerbestrijding die bedoeld was voor mensen die in de zorg werken, is gestopt vanwege kritiek. „We kregen berichten en op social media was er veel ophef. Mensen vinden dat we patiënten en zorgprofessionals niet serieus namen”, aldus een woordvoerster vrijdag.

13 December 2013 16:57Gewijzigd op 15 November 2020 07:40
beeld ANP
beeld ANP

In een achttal filmpjes springt medisch personeel op onbeschofte wijze om met soms terminaal zieke patiënten. De rollen worden vertolkt door acteurs. De 450.000 euro kostende campagne genaamd Aandacht a.u.b. zou door ziekenhuizen gebruikt worden als bijvoorbeeld voorlichting voor medewerkers. De campagne is alleen voor intern gebruik bedoeld.

Het filmpje was echter al snel overal te zien op internet. Op sociale media maakten mensen hun ongenoegen kenbaar. „Hoop dat dit een grap is! Schandalig filmpje #kwf. Belediging voor medisch personeel”, twitterde iemand. „Ze maken van een vreselijke ziekte een ‘comedy’ #triest”, aldus een ander.

Volgens de woordvoerster is de campagne met zorgprofessionals in elkaar gezet. „Hij is op waarheid gebaseerd. Patiënten geven bij KWF ook vaak aan dat ze meer aandacht willen. We hebben ons afgevraagd wat de beste manier is om binnen te komen bij professionals.” In plaats van lezingen werd er voor filmpjes gekozen, die, zo geeft de woordvoerster toe, „compleet over de top” waren.

KWF staat nog altijd „achter de intentie van de campagne”. De campagne is zeker 2 weken terug voor het eerst gebruikt. Zo’n 30 ziekenhuizen die wilden meewerken, zouden er „op een eigen manier” mee aan de slag gaan. De één gebruikte de filmpjes bijvoorbeeld tijdens congressen, de ander plaatste ze op het interne netwerk.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer