Bison steunt krachtig iedere lijmpoging
Op het gebied van lijmen is Bison International niets te dol. Zo sponsort de Zeeuwse fabrikant een stuntman die volgend jaar mei met een ijslollystokjesboot van Urk naar Florida wil varen. Liters zeewaterbestendige houtlijm moeten het ”bisondere” vaartuig drijvend houden. In extreme omstandigheden, maar ook bij gewone klussen steunt de multinational krachtig iedere lijmpoging.
Dankzij de ergernis van Cornelis van de Reepe verdienen nu 160 mensen in Goes een boterham. Zijn almaar loslatende schoenzolen brachten hem 65 jaar geleden op het idee een lijm op basis van natuurrubber te ontwikkelen. De Perfecta Supra bleek zo’n succes dat de groothandelaar in schoenen en lederwaren besloot er een business van te maken. De omvang was nog bescheiden, de naam zeer indrukwekkend: De Vereenigde Chemische Bedrijven Perfecta - Handelsonderneming Corn. v.d. Reepe & Zoon. Sinds vier jaar verlicht Bison International de pui van het hoofdkantoor. Met als beeldmerk de snuivende bizon. „Het dier straalt kracht uit, passend bij een sterk merk”, verklaart Margot Haest. Over naamsbekendheid heeft het bedrijf geen klagen, aldus de communicatie- en marketingmanager. „Wie lijm zegt, zegt Bison. En wie aan Bison denkt, denkt aan lijm.”
Of liever: aan Bison Kit. Sinds de introductie van deze eerste synthetische contactlijm voor consumenten in 1958 zijn er wereldwijd meer dan 100 miljoen tubes van verkocht. Vooral in Saudi-Arabië en andere Golfstaten kan de reputatie van de alleslijmer niet meer stuk; het vloeibare spul gaat er met containers vol heen. „Het lijkt wel of ze de hele woestijn vastplakken”, zegt Kees Douma. De operationsmanager diept een handvol rubberchips uit een zak. De synthetische schijfjes, die de bestseller sterkte en elasticiteit geven, worden vermengd met oplosmiddel om de lijm smeerbaar te houden en met hars voor de hechtkracht. In een grote menger ontstaat na twee uur 4000 liter Bison Kit. Drie keer daags herhaalt zich het roerritueel alvorens de stroperige substantie in aluminium tubes, bussen en vaten belandt.
Douma probeert het fabricageproces zo flexibel mogelijk te laten verlopen. Geen geringe opgave, want Bison International maakt 1400 eindproducten in verschillende verpakkingen. De drie productieteams moeten de veertig afvulmachines soms twee of drie keer per dag opnieuw instellen.
Door overnames kwamen ook de bekende lijmen Gluton en Velpon in het assortiment. Griffon, een belangrijke speler in de sanitairbranche, werd in 2001 een dochter. Eerder, in 1990, verstevigde de inlijving van CFS (Chemische Fabriek Schiedam) al de positie van Bison. Siliconespray, Vaseline, Imal (”Ik Maak Alles Los”), volgens Douma ’s werelds beste kruipolie, zijn nog altijd toppers. „Dat geldt eveneens voor S-39, de soldeervloeistof die ook alles met bevestigen te maken heeft.”
Montagekit, dertig jaar geleden geïntroduceerd, is op dit moment de nummer 1 van Bison. Het mengen van de grondstoffen in de enorme kuipen is overigens meer een kwestie van kneden. Voor de rest gaat de vergelijking met een bakkerij mank, want onder een druk van 300 bar komt de dikke emulsie -die schroeven en boren overbodig maakt- koud in kunststofkokers of handige knijptubes terecht.
De Goese multinational telt wereldwijd 215 werknemers en behoort sinds 1996 tot de Bolton Group, een soort kleine Unilever. Onder de lijmendivisie van dit bedrijvenagglomeraat resideert ook UHU, een Duits lijmmerk dat in Nederland in de kantoorboekhandel verkrijgbaar is.
Bison is in de Benelux marktleider in het lijm- en kitsegment, terwijl in ruim 55 andere landen vaklieden en klussers eveneens gebruikmaken van het uitgebreide assortiment. Oost-Europa, waar het doe-het-zelven zich in snel tempo ontwikkelt, betekent een nieuwe uitdaging. „In Roemenië zijn we inmiddels de sterkste speler”, vertelt Margot Haest, die eraan toevoegt dat ze ook hoge verwachtingen van China heeft. „De bevolking kan nu al naar onze Chinese website surfen.”
Innovatie en anticiperen op nieuwe materialen en toepassingen bestendigen Bisons toppositie. „Vochtvreter, een kunststofbol die condens en muffe geurtjes in slecht geventileerde ruimten bestrijdt, is een voorbeeld van markt- en merkverbreding.” Dat in sommige productgroepen een marktaandeel tot 90 procent wordt gehaald, heeft volgens Haest ook te maken met gebruiksgemak. „Zo ontstond Bison Tix. Deze variant van Bison Kit druipt en draadt niet, maar is smeerbaar als boter. Recent is een acrylaatkit ontwikkeld die direct na aanbrengen regenbestendig is. Met dergelijke producten scoor je goed bij de consument. Voor iedere klus biedt Bison niet alleen de beste, maar ook een totale oplossing. Bison helpt, dat is onze missie.”
Om die boodschap uit te dragen, investeert Bison veel in advisering. „De lijm- en kitwijzer is inmiddels een begrip. Van de lijmcomputer die Bison tien jaar geleden op verkooppunten plaatste, hebben we dit jaar een modernere variant geïntroduceerd: de lijmkiosk. Consumenten kunnen via een touchscreen lijm- en kitadviezen en klustips oproepen. Mensen bellen zelfs vanuit de winkel onze servicelijn. Voor thuis is er de interactieve lijm- en kitadviseur op internet. Wie Bison per e-mail een vraag stuurt, ontvangt binnen één werkdag een reactie.”