Parlevliet: Beschuldiging highgrading ongegrond en disproportioneel
Het Nederlandse vissersschip Annelies Ilena (KW 174), dat vrijdag werd opgebracht door de Ierse marine, wordt verdacht van highgrading. Rederij Parlevliet & Van der Plas uit Valkenburg (gemeente Katwijk), de eigenaar van het schip, heeft dat maandag bevestigd.
Controleurs hebben volgens Parlevliet aan boord van de Annelies Ilena 50 kilo horsmakreel gevonden, waarvan ze vermoeden dat het om discards (overboord te zetten vis) gaat. De schipper en de rederij wijzen deze beschuldiging van de hand.
Highgrading betekent dat de vis wordt teruggegooid in zee om plaats te maken voor nieuw te vangen (grotere) vis die beter wordt betaald. Dit is door de EU verboden.
De beschuldiging is volgens Parlevliet & Van der Plas ongegrond en disproportioneel. „Het is alsof we worden aangehouden op verdenking van 50,00005 kilometer per uur rijden in de bebouwde kom”, aldus Diek Parlevliet. De waarde van 50 kilo horsmakreel is enkele tientallen euro’s.
De schipper van het vaartuig kan volgens de rederij aantonen dat op het moment van aanhouden er een grote variëteit in maten vis aan boord ingevroren en opgeslagen was, waaronder ook kleine horsmakreel.
Vrijdagavond zei Parlevliet dat het schip tijdens een reguliere controle op last van de Ierse visserij-inspectie was opgebracht. Het schip viste op bijna 200 kilometer ten noordwesten van Tory Island op horsmakreel. De vis is bestemd voor de Afrikaanse markt. Een Iers marineschip begeleidde de Annelies Ilena naar de haven van Killybegs.
De diepvriestrawler KW 174 is met zijn 144 meter lengte een van de grootste vissersschepen ter wereld. Het schip was onder de naam Atlantic Dawn tot enkele jaren geleden eigendom van een Ierse rederij. Dergelijke schepen zijn zo groot, omdat de gevangen vis direct aan boord wordt ingevroren en wekenlang opgeslagen.