Schoon rijden met Tesla Model S op zonne-energie
KESTEREN. Als warme broodjes ging de Tesla Model S de afgelopen maanden over de toonbank bij autobedrijf Van Leeuwen in Kesteren. Negen van deze elektrische bolides stonden gisteravond in de showroom te glimmen. Negen van de 38 die in een mum van tijd waren verkocht.
Wat is het geheim van deze fraai vormgegeven wagen? Is het het immense touchscreen in het interieur waarmee je als bestuurder werkelijk alles kunt bedienen? Is het de zevenzitsvariant die ouders met grotere gezinnen doet besluiten tot aankoop? Of gaat het toch om een jongensachtige hang naar snelheid omdat de snelste Model S in minder dan vijf seconden de 100 kilometer per uur aantikt?
Tijdens het gisteravond gehouden Tesla-event bij autobedrijf Van Leeuwen kwamen de antwoorden langzaam maar zeker boven water. Het familiebedrijf bestelde eind vorig jaar de eerste vijf exemplaren in Engeland en zette ze in juni in de markt. „Binnen een week waren we ze kwijt”, aldus Johan van Leeuwen terwijl hij tussen een paar Tesla’s doorloopt. „We bestelden er direct weer vijf en ook die waren zo verkocht. Na nog twee keer tien en nog een keer acht stuks staat de teller op 38.”
In tijden waarin veel mensen op de kleintjes moeten letten, zijn deze verkoopcijfers nogal ongewoon. Zeker bij het zien van het prijskaartje van gemiddeld zo’n 110.000 euro. Inderdaad, ruim hónderdduizend euro voor een auto. „Het zijn uitsluitend ondernemers die deze Tesla’s hebben gekocht. Het gaat om een volledig elektrische auto, dus ondernemers hebben fiscaal voordeel en krijgen subsidie.”
Zoals? Van Leeuwen somt op: „Geen bpm, geen btw, milieu-investeringsaftrek van maximaal 36 procent, kleinschaligheidsaftrek van maximaal 28 procent en de mogelijkheid om versneld af te schrijven. Om de 0 procent bijtelling voor de komende vijf jaar niet te vergeten, als de auto nog dit jaar op kenteken wordt gezet.”
Na een snelle rekensom blijkt dat er van dat ruime ton amper 50.000 euro over blijft. Een beetje Audi A4 kost hetzelfde. Maar met een Tesla rijd je wel twee klasses luxer én duurzamer. Voor Bas Verweij, financieel directeur van Alfatech in Amersfoort, reden genoeg om een exemplaar aan te schaffen. Vanmorgen kon hij zijn metallic zwarte Tesla ophalen bij Van Leeuwen. „Ik moet zeggen dat ik er met meer plezier naar uitgekeken heb dan bij andere leaseauto’s het geval was.”
Alfatech is een groothandel in onder meer zonnepanelen. Met de Tesla heeft Verweij een visitekaartje op wielen. „Zo’n 100 procent elektrische auto past uitstekend bij ons bedrijf. En hij is niet alleen duurzaam, maar ook praktisch. Alle gezinsleden kunnen erin en ik ga behoorlijk besparen op de autokosten.”
Die besparing zal in vergelijking met zijn huidige auto op ongeveer 20 procent uitkomen, verwacht Verweij. „Als christen vind ik duurzaamheid belangrijk. Tot nu toe was er naar mijn smaak geen mooie elektrische auto op de markt. Deze Tesla is echter een prachtwagen waar ik ook nog mee kan bezuinigen.”
Daar komt bij dat Verweij de auto elke avond kan opladen met groene stroom, afkomstig van een aantal zonnepanelen op het dak van zijn woonhuis. „Vanaf vandaag rijd ik dus op de zon. Volgens het boekje moet ik 480 kilometer ver kunnen komen en binnen acht uur is het accupakket weer opgeladen.”
Over die laatste twee aspecten is veel te doen als het om elektrische auto’s gaat. De actieradius is op papier behoorlijk, maar in de praktijk valt hij vaak bar tegen. Johan van Leeuwen heeft de afgelopen weken al heel wat kilometer met de Tesla gereden en heeft ‘verbruikcijfers’. „Met veel snelwegkilometers kwam ik op een gemiddelde van 325 kilometer. Blijf ik zo veel mogelijk onder de 100 kilometer per uur, dan kom ik ruim 400 kilometer ver.” De laadtijd is volgens hem afhankelijk van de manier waarop er geladen wordt. „Met een snellader kan het in een uurtje, maar een gewoon stopcontact doet er natuurlijk veel langer over.”
Belangstellenden en Tesla-eigenaren lopen ondertussen door de showroom. Auto’s worden bekeken en vooral het touchscreen –toch wel– trekt de aandacht. Ook van Anton Pluim, branchemanager van Bovag. Hij noemt Van Leeuwen „een voorbeeld van een lokale held die niet afwacht, maar vanuit de traditionele branche een innovatie als het elektrisch rijden omarmt en er een succes van maakt.”
Na deze volzin is het tijd om de Tesla te ervaren. Even rijden behoort namelijk tot de mogelijkheden. Het fluisterstil cruisen, de wetenschap dat er geen brandstof nodig is én de sensationele versnelling van de auto doet menig testrijder met een grijns op het gezicht uitstappen. Maar de ondernemer glimlacht vooral als hij straks de balans opmaakt na vijf jaar elektrisch rijden.