Akkoord met Oostenrijk over vervoer
Oostenrijk mag toch nog drie jaar een quotum stellen aan bepaalde vrachtwagens die het land willen doorkruisen. Wel moet het een grotere groep wagens met milieuvriendelijke motoren vrijstellen.
Dat blijkt uit een compromis dat dinsdagavond is bereikt tussen delegaties van het Europees Parlement, de Europese Commissie en de Raad van Ministers in Brussel.
Oostenrijk is het enige Europese land dat een quotum hanteert door slechts een beperkt aantal ecopunten te verdelen. Het Europees Parlement heeft daar grote bezwaren tegen, omdat het strijdig is met de Europese vrijheid van verkeer. Bij afschaffing dreigde Oostenrijk echter met een reeks nationale maatregelen, zoals weekendrijverboden en langdurige wegopbrekingen.
In een compromisvoorstel dat dinsdagavond is aangenomen, daalt het aantal ecopunten licht ten opzichte van 2003, maar krijgt wel een grotere categorie wagens met schonere motoren een vrijstelling. Wagens die nu vijf of minder ecopunten moeten aanvragen, krijgen een vrijstelling. Dat is nu ruim de helft van het transitoverkeer door Oostenrijk. Duidelijk moet zijn dat het systeem na 2006 eindigt.
Een regeling is erg belangrijk voor Nederlandse vervoerders. Zij zijn na hun Italiaanse en hun Duits collega’s de grootste transporteurs door Oostenrijk. De organisatie van wegvervoerders TLN reageert redelijk tevreden. „We zijn in principe tegen het systeem, maar te kunnen leven met dit compromis”, aldus een woordvoerder.
De Nederlandse VVD’er Vermeer vindt het akkoord een „mooie balans tussen milieu en vrij verkeer. Nu moeten de Nederlandse transporteurs er wel voor zorgen dat ze schonere motoren krijgen, dan kunnen ze vaker door Oostenrijk rijden.”
Het Parlement liet aanvankelijke plannen vallen om het systeem te beperken tot de Oostenrijkse Alpen en het te vervangen door een tolsysteem. „Het is uiteraard een compromis”, zei Vermeer.
Zijn CDA-collega Pex: „Het is misschien niet zo principieel. Maar wel pragmatisch. Oostenrijkers mogen hier heel tevreden mee zijn.” De Oostenrijkse verkeersminister Gorbach zelf hield grote bezwaren, vanwege de grotere vrijstelling. Hij hield de mogelijkheid open om alsnog nationale maatregelen te nemen. „We moeten als regering overleggen wat we moeten doen. Hier is tegen de geest van de ecopunten gehandeld.”
Transportorganisatie TLN noemt de Oostenrijkse vrees onterecht: „Er gaan heus niet ineens meer vrachtwagens door Oostenrijk rijden. Zeker niet door de kilometerheffing die de Oostenrijkers op 1 januari invoeren: 27 cent per kilometer”, aldus een TLN-woordvoerder, die eraan toevoegt dat de vrijstelling geldt voor de schoonste vrachtwagens van Europa. De organisatie is echter bang dat Oostenrijk toch eigen belemmeringen gaat invoeren voor het wegtransport.