„De magazine-bubble is geklapt”
AMSTERDAM (ANP). De grote reorganisatie bij uitgever Sanoma heeft ‘bladendokter’ Carolien Vader niet verbaasd. Wel is ze geschrokken van het grote aantal banen dat verloren gaat: 500 van de ruim 2000 arbeidsplaatsen. „Het zijn er meer dan ik had verwacht”, zei Vader donderdagochtend. Haar bedrijf Bladendokter adviseert mediamerken onder meer over hoe ze hun identiteit kunnen versterken en hoe ze hun concept kunnen aanpassen aan het veranderende medialandschap.
De bladenmarkt in Nederland is volgens Vader meer dan verzadigd. In de jaren 80 en 90 is er sprake geweest van een wildgroei aan nieuwe titels. „Voor ieder succesvol blad werden een of twee concurrenten gelanceerd.” De markt raakte daardoor overvoerd waardoor de aandacht van de consumenten terugliep, evenals de advertentie-inkomsten. Uitgevers hadden eerder moeten ingrijpen en stoppen met het lanceren van nieuwe tijdschriften, meent Vader. Ook de opkomst van internet en sociale media heeft de bladen parten gespeeld. „De magazine-bubble is nu aan het klappen”, aldus Vader, en een grote sanering kon dan ook niet uitblijven.
Eind 2014 zal pas duidelijk zijn welke Sanomabladen worden verkocht, samengevoegd of helemaal overgaan op een onlineversie.
Vader twijfelt er niet aan dat de bladenmarkt zal overleven, maar dan moeten tijdschriften wel met hun tijd meegaan en ‘crossmediaal’ worden. Ze wijst daarbij op het succes van het blad Linda. „Dat is een schoolvoorbeeld van hoe het wèl moet: behalve het tijdschrift een goed blog en aanwezigheid op sociale media.” En het papieren tijdschrift heeft één voordeel boven online-magazines: „Het biedt een ‘offline-moment’. Veel lezers zullen hun rituele leesmoment met een favoriet blad echt niet willen opgeven”, zegt Vader.