„Winkelier wordt tegengewerkt”
VEGHEL (ANP). Veel Nederlandse steden kampen met een groeiende winkelleegstand doordat winkeliers worden tegengewerkt door partijen die winkels alleen maar zien als melkoe. Dat moet veranderen, stelde hoogleraar e-marketing Cor Molenaar van de Erasmus Universiteit Rotterdam dinsdag ter gelegenheid van de prestentatie van zijn nieuwe boek ‘Actie! Noodplan voor de retail’.
Meer dan de helft van de winkels in Nederland lijdt verlies, legt de auteur uit. En in sommige steden staat al meer dan een vijfde van de winkelpanden leeg. „Als je in een stad als Vlissingen of Schiedam komt is de situatie echt schrijnend.”
Dat is volgens Molenaar niet alleen te wijten aan de economische crisis. „Veel gemeentes zijn bezig om de mensen weg te jagen uit de winkelstraat. Als zij de inkomsten uit parkeergelden zien dalen, lossen ze dat op door de parkeerkosten te verhogen. En als je dan een keertje vergeet om te betalen, dan staan ze klaar om parkeerboetes uit te reiken.”
Een ander voorbeeld vormen leveranciers die winkeliers verplichten ver van te voren in te kopen. En onroerendgoedeigenaren die vasthouden aan vaste huurcontracten, die ze ooit in het verleden vastgesteld hebben. Al deze partijen moeten volgens Molenaar juist gaan samenwerken met winkeliers om winkelgebieden weer aantrekkelijk te maken en de leegstand in steden terug te dringen.
Klanten kopen nu anders dan vroeger, benadrukt de hoogleraar. De opkomst van kopen via internet en mobiele telefoon vraagt dat winkeliers hun bedrijfsmodel volledig aanpassen. Goede afspraken met leveranciers moeten het volgens Molenaar mogelijk maken dat slechts een aantal goedlopende artikelen in de winkel liggen en andere artikelen snel via internet te bestellen zijn.
Onroerendgoedeigenaren kunnen bijdragen door de huren te flexibiliseren, waarbij bijvoorbeeld een gedeelte omzetafhankelijke huur wordt. En gemeentes zouden volgens Molenaar hun lokale winkelcentra aantrekkelijk en gezelliger kunnen maken om naar toe te gaan. Dat kan in zijn ogen onder meer doormiddel van het aanleggen van wifi-netwerken, groenvoorziening en speciale sfeerverlichting.
„Op dat moment zie je dat door het activeren van zintuigen, door het integreren van technologie en door mensen opnieuw te gaan binden aan zo’n plaats, mensen opnieuw gaan kopen in die plaats. En dat betekent ook economisch draagvlak en de komst van meer winkels. Zo wordt de leefbaarheid van deze steden vergroot”, aldus Molenaar.