Vodafone past procedure aan na blokkeren telefoon Plasterk
Vodafone heeft vrijdag de procedure aangepast voor het blokkeren van nummers bij verlies of diefstal van telefoons. Het telecombedrijf deed dat nadat RTL Nieuws naar eigen zeggen de telefoon van minister Ronald Plasterk van Binnenlandse Zaken had geblokkeerd. De nieuwszender wilde daarmee aantonen hoe kinderlijk eenvoudig het was om de telefoon van Vodafone-klanten te blokkeren.
Klanten konden tot nu toe bellen met een nummer en volledig automatisch zonder tussenkomst van een medewerker hun nummer laten blokkeren.
RTL omschrijft op welke manier ze het telefoonnummer van de minister blokkeerden. „Je belt naar een nummer waar je een stem op een bandje hoort vragen om het telefoonnummer dat geblokkeerd moet worden. Tik het nummer dat je wil blokkeren in, en klaar ben je. Of het nu je eigen telefoon is of die van een ex, wildvreemde, of een minister. Er wordt geen enkele controlevraag gesteld.”
Nadat RTL Nieuws bij Vodafone aan de bel trok, erkende Vodafone het probleem en heeft het de procedure onmiddellijk veranderd. “We hebben de procedure om te blokkeren direct dichtgezet en het is dus nu niet meer mogelijk een nummer te blokkeren zonder dat je een medewerker aan de lijn hebt gehad”, aldus een woordvoerder.
Het telecombedrijf hanteerde de eenvoudige procedure omdat ze het „zo makkelijk mogelijk gemaakt moet worden om bij verlies je mobieltje zo snel mogelijk te blokkeren om zo te voorkomen dat dieven misbruik maken van je telefoon.”