Chilenen kopen Aholds Disco
Ahold gaat hoogstwaarschijnlijk zijn Argentijnse supermarktketen Disco verkopen aan de Chileense branchegnoot Cencosud.
De bedrijven verwachten voor het einde van het jaar een bindende overeenkomst te ondertekenen, meldde het Zaandamse bedrijf maandag.
Cencosud is het boekenonderzoek aan het afronden. Daarna moeten de mededingingsautoriteiten nog toestemming geven. Een overnamebedrag is niet bekendgemaakt. „Daarvoor is het nog te vroeg", aldus een woordvoerder van Ahold.
De Chileense onderneming heeft al belangen in vastgoed, doe–het–zelf–winkels en hypermarkten in Chili en Argentinië. Zo bezit Cencosud 12 hypermarkten en 23 doe–het–zelf–zaken in Argentinië en heeft het in juli 2003 Aholds belang in de supermarktketen Santa Isabel gekocht.
Ahold had eerder al aangegeven zijn Zuidamerikaanse bezittingen te willen verkopen om de schuldenlast te verminderen. Bovendien heeft het Argentijnse Disco voor de nodige hoofdbrekens gezorgd.
Ahold heeft voor de keten, die op eind juni 2003 uit 237 winkels bestond, veel meer betaald dan wat ze werkelijk waard is. Op de aankoop van de resterende aandelen moest het concern over het boekjaar 2002 een verlies schrijven van 372 miljoen dollar.
Bovendien heeft de verwerving van dat belang een vervelend staartje gekregen omdat daarbij volgens Stichting Onderzoek Bedrijfsinformatie (SOBI) frauduleus zou zijn gehandeld.
P. Lakeman van Sobi heeft hiervoor oud–bestuursvoorzitter C. van der Hoeven aangeklaagd.