Campina verzet zich tegen nog lagere melkprijzen
Het zuivelconcern Campina zal zich tot het uiterste inspannen om de toch al dalende melkprijzen niet nog verder te laten zakken. Dat heeft het bedrijf maandag laten weten in reactie op de verlaging van de zuivelprijzen door supermarktketen Albert Heijn (AH).
AH heeft maandag in de prijzenslag met andere supermarkten een nieuw offensief geopend. Onder de naam ’De Zaanse Hoeve’ is een nieuwe zuivellijn in de winkels gekomen waarvan de producten gemiddeld 15 tot 25 procent goedkoper zijn dan die van het huismerk. Campina maakt dit nieuwe merk. Met de komst van De Zaanse Hoeve verdwijnt wel de goedkope zuivel die het bedrijf onder de naam De Molen verkocht uit de schappen van AH. Dat werd ook geproduceerd door Campina.
Als de prijzen op de lange termijn zo laag blijven als nu, zou dat ernstige gevolgen kunnen hebben voor de winstgevendheid van de zuivelsector, aldus Campina. Het bedrijf zegt erop te vertrouwen dat partijen hun verantwoordelijkheid nemen, zodat de verhoudingen weer zakelijk en verantwoord worden.
Campina betreurt de onrust die is ontstaan nadat Albert Heijn de prijzen van zuivel verlaagde. De prijzen van halfvolle melk waren volgens het concern in oktober al op een erg laag niveau gekomen toen Aldi melk flink goedkoper maakte. Het bepalen van de prijzen is de verantwoordelijkheid van de supermarkten, benadrukte Campina.
De veehouders die melk aan het concern leveren, hoeven voorlopig niet bang te zijn dat ze er financieel op achteruit gaan. Albert Heijn draait voorlopig zelf op voor de prijsverlagingen van zuivel. „Voor ons verandert er niks. Wij stoppen de melk gewoon in een andere verpakking. Albert Heijn betaalt ons nog steeds dezelfde prijs", zei A. van Elst, groepsdirecteur van Campina Nederland. Hij verwacht wel dat de prijzenoorlog in de onderhandelingen over het contract voor 2004 aan de orde komt.
Het rendement van Albert Heijn is flink gedaald door de goedkopere zuivelproducten, stelt Van Elst. „Maar de geruchten dat de keten producten onder kostprijs verkoopt, kunnen volgens mij naar het rijk der fabelen worden verwezen."
Van Elst verwacht dat andere supermarktconcerns, zoals Laurus, Albert Heijn zullen volgen in de prijsverlagingen. „Maar de praktijk leert dat de prijzen op een gegeven moment weer op een verantwoord niveau terechtkomen."