„Prijzenslag AH vooral voor beter imago”
UTRECHT (ANP). De prijsverlagingen die Albert Heijn (AH) onlangs aankondigde, duiden vooralsnog niet op een nieuwe prijzenoorlog. Volgens analist Patrick Roquas van de Rabobank wil AH de andere supermarkten niet de stuipen op het lijf jagen, maar heeft de super de prijzenslag vooral bedoeld als campagne om zijn dure imago enigszins van zich af te schudden.
„Anders dan de grote prijzenoorlog van 2003 liggen de prijzen van AH nu helemaal niet zoveel hoger dan bij de concurrenten. Maar in de perceptie van veel klanten staat AH nog wel als een dure super te boek”, legt Roquas uit. „Waarschijnlijk wil de keten daarom wat meer inzetten op vaste lage prijzen en wat minder op wekelijkse aanbiedingen, net als Jumbo doet.”
AH maakte vorige week zo’n 1900 artikelen gemiddeld ruim 6 procent goedkoper. Marktonderzoeker Joop Holla van GfK Panel Services merkt op dat concurrenten als Jumbo en Plus inmiddels zijn gevolgd en ook met prijsverlagingen zijn gekomen. „Maar ze gaan er niet overeen. Ze verdedigen, maar vallen niet aan”, aldus Holla.
Volgens hem is het nog te vroeg om te spreken van een prijzenoorlog. Pas als blijkt dat consumenten hun koopgedrag drastisch wijzigen en bijvoorbeeld massaal overstappen naar AH, verwacht Holla meer prijzenslagen in het Nederlandse supermarktlandschap.
„De door AH doorgevoerde prijsverlagingen hebben betrekking op een beperkt deel van het totale assortiment van de keten. Het is maar de vraag hoeveel euro per week klanten nu daadwerkelijk minder kwijt zijn aan de kassa.” Holla benadrukt dat er in deze crisistijd ook helemaal niet zoveel ruimte is voor supermarkten om de prijzen flink omlaag te schroeven. De verkoopvolumes lopen terug en de omzet wordt eigenlijk alleen nog op peil gehouden door prijsstijgingen.
Consumenten die graag op de kleintjes letten hebben bovendien meerdere mogelijkheden om te bezuinigen op hun wekelijkse boodschappen, bijvoorbeeld door zich te focussen op aanbiedingen. Ze kunnen ook voor de verandering een bal gehakt eten in plaats van biefstuk of huismerken kopen in plaats van A-merken, aldus de GfK-onderzoeker.
Een woordvoerder van AH laat in een reactie weten dat de keten van plan is komende weken nog „groepjes van 100, een keer 50 en een keer 150 artikelen” in prijs te verlagen. „Maar het is niet onze bedoeling om de markt in beweging te brengen.” Of de supermarkt inmiddels meer klanten trekt of meer producten verkoopt als gevolg van de prijzenslag, wil de zegsman niet zeggen.