Duitsers kennen Nederlands product niet goed
BERLIJN (ANP). Duitsers denken weliswaar positief over Nederland als handelsland maar toch weten ze amper Nederlandse bedrijven op te noemen. Bovendien zijn de oosterburen nauwelijks op de hoogte van Nederlandse expertise en prestaties op het gebied van wetenschap en technologie. Nederland manifesteert zich onvoldoende bij de oosterburen en dat leidt ertoe dat veel potentieel onbenut blijft.
Dat komt naar voren in een onderzoek dat de Nederlandse ambassade in Duitsland heeft laten verrichten naar de reputatie van Nederland in Duitsland. Onderzoeksbureau GIM uit Heidelberg heeft daarvoor meer dan 70 prominente mensen uit het Duitse bedrijfsleven, wetenschap, bestuur en politiek ondervraagd. De resultaten zijn dinsdag in Berlijn gepresenteerd.
Het imago van Nederland is over het algemeen positief maar op sommige terreinen is Nederland onzichtbaar, stellen de deelnemers. Ze bepleiten onder meer een actieve rol op congressen en beurzen en in economische verbanden om meer de aandacht naar zich toe te trekken.
De Nederlander zelf wordt gezien als vrolijk, ongecompliceerd en joviaal. Opvallend zijn ook de meertaligheid, tolerantie, sociale georiënteerdheid en creativiteit. Als negatieve punten worden genoemd: de informele houding, die soms botst met Duitse eisen, Amerikanisme en winstbejag en de langdurige besluitvorming.