Economie

Dijsselbloem: Geen wanbeleid Deutsche Bank

DEN HAAG. Minister Dijsselbloem van Financiën heeft geen signalen dat er door Deutsche Bank misbruik wordt gemaakt van het besluit van de bank afscheid te nemen van 18.000 Nederlandse klanten.

Redactie politiek
13 September 2013 11:18Gewijzigd op 15 November 2020 05:48Leestijd 2 minuten
Jeroen Dijsselbloem. Foto ANP
Jeroen Dijsselbloem. Foto ANP

De klantengroep betreft voornamelijk boeren, vissers en kleine ondernemers die voorheen bankierden bij ABN AMRO. Onder druk van
Brussel moest die bank deze klanten, na de overname door de staat in 2009, afstaan aan Deutsche Bank.
Dat concern wil hen nu kwijt omdat ze vooral geld zouden kosten.

De afgelopen maanden bleek al dat door de strategiewijziging van Deutsche Bank voor veel ondernemers een financiële strop dreigt, doordat ze nergens anders terechtkunnen of aanlopen tegen extra kosten vanwege de verplichte overstap naar een andere bank.

In een brief aan de Tweede Kamer van donderdag, herbevestigt Dijsselbloem dat Deutsche Bank met een groot deel van zijn klanten in gesprek is gegaan om tot een voor beide partijen redelijke oplossing te komen. In veel gevallen zou de bank daarin zijn geslaagd. De minister stelt ook geen signalen te hebben dat de bank misbruik maakt van bepalingen rond bijvoorbeeld boeterentes.

Het beeld dat de PvdA-bewindsman schetst, lijkt in tegenspraak met een inventarisatie van het Financieele Dagblad vandaag, waaruit blijkt dat veel ondernemers gefrustreerd zijn door de koers van Deutsche Bank. Van de 18.000 klanten moeten er per oktober 4000 zijn vertrokken, maar veel ondernemers stellen dat dit onmogelijk is, of alleen tegen hoge kosten. Dijsselbloem benadrukt dat Deutsche Bank niet voor alle kosten kan opdraaien. Ook stelt hij dat sommige ondernemers al in de problemen verkeerden vóór de strategiewijziging.

SGP-Kamerlid Dijkgraaf noemt het „onbestaanbaar” dat Deutsche Bank ondanks zijn zorgplicht klanten aan de kant zet. Als er ondanks toezeggingen geen redelijke oplossing geboden wordt, kunnen klanten klachten via de minister voorleggen aan de raad van bestuur van de bank. „Dat kan via mijn e-mailadres. Verschillende klanten hebben dat al gedaan en vaak met succes.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer