Economie

Eenmansbedrijfje in gevecht met Microsoft

De muis tegen de olifant. Een Deventer eenmansbedrijfje is in een juridisch gevecht verwikkeld met het grote Amerikaanse Microsoft over naambellen. De ondernemer uit Deventer met als bijnaam ’de microsoof’ registreerde de belcode ’Microso’ voor een landelijke hulplijn bij computerproblemen.

ANP
13 November 2003 15:05Gewijzigd op 14 November 2020 00:43

Het internetconcern spande een kort geding aan, maar verloor en gaat daarom in hoger beroep proberen alsnog gelijk te krijgen. In afwachting daarvan heeft de ondernemer uit Deventer donderdag gezegd zijn landelijke computerhulplijn zo snel mogelijk te lanceren.

Ondernemer W. Nijkerk liet voor zijn bedrijfje Omega ICT de belcode drie dagen eerder vastleggen dan de Amerikaanse multinational. Hij registreerde de nummers 0900–6427676 en 0800–6427676. Zo kan hij de naambelnummers 0900–MICROSO en 0800–MICROSO gebruiken, maar bijvoorbeeld ook de woordcodes ’microsoof’ en ’microsores’. Bij naambellen staat de woordcode namelijk voor een nummer. Doordat alleen de eerste zeven letters relevant zijn, is het conflict ontstaan. Die zijn bij Microsoft en ’microsoof’ gelijk.

Het hoger beroep dient 25 november voor het hof in Arnhem. Nijkerk is hoopvol. „Ik kan me niet voorstellen dat uit een nieuwe uitspraak een andere conclusie volgt."

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer