Kritiek op beoordeling hoger onderwijs
DEN HAAG (ANP). De kwaliteitsbewaking van opleidingen in het hoger onderwijs in Nederland en Vlaanderen is nog niet optimaal. De rapporten waarin ze beoordeeld worden, zijn niet steeds naar behoren.
Het risico bestaat dat de slecht scorende onderdelen van een opleiding onzichtbaar blijven. Ook worden de verschillen tussen Nederland en Vlaanderen groter. Dat is een probleem vanwege de wederzijdse erkenning van diploma’s.
De Algemene Rekenkamer en het Belgische Rekenhof schrijven dit in een donderdag verschenen rapport. De Tweede Kamer debatteert binnenkort met minister Jet Bussemaker van Onderwijs over maatregelen om affaires zoals rond Hogeschool InHolland te voorkomen. InHolland kwam in opspraak doordat de school te makkelijk diploma’s zou uitdelen.
Bussemaker zal naar aanleiding van het Rekenkamerrapport nog eens contact opnemen met de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO), die toeziet op de kwaliteit van het hoger onderwijs in Nederland en Vlaanderen.