Prijzenslag velt eerste kleine supermarktondernemer
Door de huidige prijzenslag bij de supermarkten komt de kleine zelfstandige supermarktondernemer in de knel. Het Vakcentrum Levensmiddelen roept om een antidumpingswet en vreest voor de werkgelegenheid. Inmiddels houdt de eerste winkelier er noodgedwongen mee op.
Mocht de prijzenoorlog het komende halfjaar aanhouden, dan vreest een kwart van de zelfstandige supermarktondernemers om te vallen. Houdt de prijzenslag een jaar aan, dan vreest bijna de helft (46 procent) van de veelal buurtsupers het niet langer te kunnen bolwerken.
Die cijfers staan in een open brief van het Vakcentrum Levensmiddelen aan de politiek, Consumentenbond en vakbonden. Zelfstandigen zijn goed voor 35 procent van de omzet van de 4500 supermarkten die Nederland telt.
De belangenbehartiger concludeert dat de „concurrentieslag” geen winnaars kent „en daarom snel moet ophouden.” De branchevereniging wil dat er snel een wet komt die verbiedt dat winkels producten onder de kostprijs verkopen.
Volgens het vakcentrum moeten winkeliers snijden in de kosten om hun marges enigszins op peil te houden. Ondernemers nemen geen personeel meer aan, tijdelijke contracten worden niet meer verlengd en werknemers moeten vrijwillig uren inleveren. De zelfstandigen hebben 50.000 mensen in dienst. Veel van hen werken op oproep- of deeltijdbasis.
Juist op dag dat de branchevereniging de noodklok luidde, ging de eerste kleine winkel door de prijzenslag op de fles. In het Friese Augustinusga heeft buurtsupereigenaar Sikko Oosterhoff besloten de deuren vandaag te sluiten. Daardoor verliezen vijf werknemers hun baan.
„De laatste anderhalve maand was het niet meer te doen. Ik ging van 1400 naar 600 klanten per week. Iedereen ging in een groot dorp in de buurt boodschappen doen. Ik zie de prijzenoorlog nog wel even aanhouden, dus dan houd ik het niet vol. Ik zie helemaal geen toekomst voor de buurtsuper”, aldus Oosterhoff.
Juist die buurtsuper is zo belangrijk voor het dorpsleven, vindt het vakcentrum. „Vaak sponsoren buurtsupers de plaatselijke sportclub of andere verenigingen. En meestal is het de enig overgebleven voorziening in wijken en dorpen.”
Albert Heijn ontketende medio oktober de prijzenoorlog. De keten opende de aanval door van ruim 1000 producten de prijzen te verlagen. Daarmee wil de marktleider verloren marktaandeel terugwinnen. De concurrentie volgde direct. AH is van plan langere tijd de prijsverlagingen vol te houden.
Volgens het Vakcentrum krijgen de zelfstandigen het omzetverlies en de terugloop van de marge „keihard op hun eigen bord.” „Zij kunnen namelijk de verliezen in hun winkels niet compenseren met de opbrengsten van andere bedrijven.” De organisatie denkt dat het assortiment zal verschralen. „De keuzemogelijkheden voor de consument worden beperkt.”