Commentaar: Standpunt over vrouw in ambt GKV
Een bekende volkswijsheid leert dat je bij ieder voorstel argumenten kunt aandragen om er naartoe te praten en evengoed redenen kunt bedenken om ervan af te praten. Zelden is er één overtuigend en afdoend argument waar niets tegen in valt te brengen.
Dat gevoel bekruipt mensen als ze kennisnemen van de ommezwaai die de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt (GKV) lijken te maken op het punt van de vrouw in het ambt. Ruim tien jaar geleden was binnen de GKV nog de algemene lijn: de vrouw mag op grond van de Bijbel geen kerkelijke ambten bekleden. Nu ligt er een deputatenrapport dat stelt dat vrouwen gewoon toegelaten kunnen worden. De visie dat naast mannen ook vrouwen in de kerkelijke ambten mogen dienen past binnen de bandbreedte van wat Bijbels en gereformeerde kan worden bestempeld, zo stelt het deputaatschap.
Het feit dat veel nieuwtestamentische gegevens zich lijken uit te spreken tegen de vrouw in het ambt, heeft volgens de opstellers van het rapport vooral te maken met de invloed van de toenmalige cultuur. Inmiddels weten de gereformeerde deputaten beter. Er zijn ook andere visies mogelijk en dus is er geen overwegend bezwaar in te brengen tegen toelating van de vrouw op de preekstoel of in kerkenraadsbanken.
Met deze ommezwaai krijgt in ieder geval de socioloog G. Dekker gelijk. Hij heeft meer dan eens beweerd dat als neocalvinisten gaan schuiven het meestal ook heel hard gaat. Dat de GKV binnen tien jaar deze draai maken, onderstreept zijn bewering.
Nu zij Dekker zijn gelijk gegund, maar de ommezwaai is wel ernstig. Hierbij is immers niet alleen de visie op het ambt in het geding, maar dit raakt ook het verstaan van de Bijbel. Al meer dan een eeuw geleden waarschuwde de Amerikaanse theoloog Benjamin Warfield niet te snel en te gemakkelijk te concluderen dat standpunten en gedachten in de Bijbel zijn beïnvloed door de cultuur uit Bijbeltijd. „Dat is vaak een list om het geloof in het allesomvattende en niet-tijdgebonden gezag van de Bijbel te ondergraven. Welk argument heb je nog om Bijbelse regels te verdedigen als het ene voorschrift tijdgebonden is en het andere niet?” zo vroeg hij zich rond 1900 al af.
Een van de overwegingen van de deputaten van de GKV om toelating van vrouwen in de kerkelijke ambten te verdedigen is dat in onze tijd vrouwen zowel binnen als buiten de kerken veel werk doen en daarbij soms leidinggevende posities innemen. Waarom zouden ze dan halt moeten houden bij het deurtje van de preekstoel of bij het hekje van de kerkenraadsbank? Dat is de zaak omdraaien. Dan maak je de Bijbelse argumenten passend aan de huidige praktijk.
De Bijbel is helder. De vrouw heeft in de christelijke gemeente geen ambtelijke taak te vervullen. In het Nieuwe Testament zijn daar voldoende argumenten voor aan te dragen. Wie dat als uitgangpunt neemt, hoeft nergens naartoe of van af te praten. Het Bijbels standpunt doet alle discussie hierover verstommen. Wie dat loslaat, gaat schuiven. En dat gaat dan inderdaad heel snel. Andere orthodox-gereformeerde kerken zijn gewaarschuwd.