Sigaret in schap lokt kind
AMSTERDAM (RD). Sigaretten in de supermarkt hebben grote invloed op kinderen. Dat bleek donderdag uit onderzoek van de Stichting Rookpreventie Jeugd.
Van de ondervraagde kinderen kent meer dan de helft sigarettenmerken uit de supermarkt. Kinderen die blootgesteld worden aan tabaksproducten in supermarkten hebben volgens de stichting een verhoogde kans om te beginnen met roken. Daarnaast leidt het ertoe dat zij roken als iets normaals gaan zien.
Ruim 1600 kinderen tot 13 jaar namen deel aan het onderzoek. De overgrote meerderheid van hen (95,6 procent) heeft nooit gerookt en wil dat ook nooit gaan doen. Toch kent bijna 60 procent van de kinderen één of meer merken bij naam, waarbij Marlboro en Camel het meest werden genoemd.
Op de vraag waarvan ze deze merken kennen, was de supermarkt met 54 procent het meest genoemde antwoord, gevolgd door mensen in de omgeving (37 procent).