Economie

Opta legt KPN dwangsom op

Telecomtoezichthouder Opta legt KPN een dwangsom op van 50.000 euro per maand. Het telefonieconcern houdt zich niet aan de regels voor het meeverhuizen van mobiele telefoonnummers, zo maakte Opta woensdag bekend.

ANP
12 November 2003 12:46Gewijzigd op 14 November 2020 00:43

De dwangsom kan maximaal oplopen tot 300.000 euro.

KPN maakt het consumenten en zakelijke bellers onnodig lastig om van belbedrijf te veranderen, stelt Opta. De toezichthouder wil dat KPN zich aan twee regels houdt. Ze moet mobiele bellers in staat stellen hun telefoonnummers mee te nemen, los van nog lopende contracten. Daarnaast mag het overzetten van deze nummers van de ene naar de andere aanbieder hooguit tien werkdagen duren.

Volgens Opta verhindert KPN momenteel dat bellers voor het einde van een lopend contract hun nummer kunnen meenemen. „Hierover hebben zowel marktpartijen als consumenten geklaagd”, zei een Opta-woordvoerder.

Opta gaat scherp letten op de naleving van de regels. Als bellers klachten hebben over nummerverhuizing, kunnen ze zich melden bij Opta. De toezichthouder belooft op te treden tegen elke aanbieder die de regels aan zijn laars lapt. Volgens Opta overtreden KPN’s concurrenten de eisen niet.

Voor 1999 kregen bellers bij elke wisseling van aanbieder een nieuw telefoonnummer. Sindsdien kunnen zij hun bestaande nummer meenemen. „Maar er zijn altijd problemen geweest. Dat heeft op 1 oktober van dit jaar geleid tot aanscherping van de regels”, verklaart de Opta-zegsman. „KPN weet dat, maar de situatie is niet verbeterd.”

De onderneming heeft tot dinsdag de tijd om haar handelwijze aan te passen. Als daarna overtredingen worden geconstateerd, grijpt Opta naar de dwangsom.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer