„Supermarktklant let meer op aanbiedingen”
ROTTERDAM (ANP). Door de voortwoekerende crisis nemen steeds meer Nederlanders maatregelen om hun bestedingen in de supermarkt terug te dringen. Ze gaan vaker af op aanbiedingen en zijn ook bereid om hiervoor meerdere supermarkten te bezoeken. Dat concludeert Deloitte in een vrijdag gepubliceerd onderzoek naar consumententrends in de supermarktbranche.
Vooral de folder wordt steeds belangrijker voor consumenten om te achterhalen waar ze voor aanbiedingen moeten zijn. Ruim 70 procent gebruikt nu de folder als oriëntatiemiddel. Vorig jaar was dit nog 66 procent. Inmiddels bezoekt 28 procent van de consumenten verschillende supermarkten vanwege aanbiedingen. Een jaar eerder was dit nog slechts 21 procent.
„Door de aanhoudende economische crisis zijn consumenten kritischer en zich meer bewust van de verschillende mogelijkheden die supermarkten ten opzichte van elkaar bieden”, verklaart Paul Op Heij van Deloitte. De weekfolder wordt volgens Op Heij vaker gebruikt, omdat het een overzichtelijk en gemakkelijk middel is om de verschillende supermarkten met elkaar te vergelijken.
Uit het onderzoek komt ook naar voren dat 55 procent van de Nederlanders minder vaak uit eten gaat en dat 40 procent vaker een lunchpakket mee naar het werk neemt.