ConsumentenClaim dreigt Nuon met procedure
AMSTERDAM (ANP). Mocht Nuon zijn Natuurstroom-klanten onvoldoende compenseren, dan overweegt belangenorganisatie ConsumentenClaim een collectieve procedure voor de gedupeerden te beginnen. Dat liet de organisatie vrijdag weten. Nuon erkende deze week vele klanten onvoldoende te hebben geïnformeerd over hun stroomcontract.
Klanten die tussen 1996 en 2002 een zogeheten Natuurstroom-contract hebben afgesloten, dachten dat zij met de meerprijs die zij betaalden, spaarden voor investeringen in groene stroom. Maar dat klopt al ruim 10 jaar niet meer. De toeslag op de stroomprijs wordt sinds 2002 gestoken in groencertificaten.
Het is nog onduidelijk of en hoe Nuon zijn klanten gaat compenseren. ConsumentenClaim vindt dat de gedupeerden de door hen vanaf 2002 betaalde toeslag moeten terugkrijgen. „Per klant gaat het om tientallen euro’s per jaar.”
Volgens de belangenorganisatie is het Natuurstroom-contract indertijd aangeschaft door 217.000 particulieren en 500 bedrijven. Nuon liet eerder weten dat veel klanten de overeenkomst allang hebben opgezegd. Op dit moment zouden nog zo’n 50.000 klanten het contract hebben.
Nuon wees er bovendien op dat het energiebedrijf de afgelopen 10 jaar wel 558 miljoen euro heeft geïnvesteerd in groene stroom, alleen is dit bedrag „niet meer 1 op 1 terug te leiden naar de meerprijs van de klanten”.