Consument en ondernemer willen spamverbod
Het merendeel van de Nederlandse consumenten en ondernemers uit het midden– en kleinbedrijf wil geen ongevraagde berichten via de e–mail (spam) ontvangen. Zij willen daarom dat de overheid stappen onderneemt en spammers hard aanpakt. Dat blijkt uit een onderzoek van Blauw Research dat dinsdag naar buiten is gebracht.
Blauw ondervroeg 498 ondernemers en consumenten in opdracht van internetaanbieder XS4ALL. De KPN–dochter benadrukt vooral de onvrede over spam onder ondernemers. Tachtig procent van hen wil dat de overheid in actie komt. „Dit toont aan dat de wetgever de plank misslaat door alleen het versturen van spam aan particulieren te verbieden", stelt een woordvoerster van XS4ALL.
In de Telecommunicatiewet, die de Tweede Kamer onlangs heeft aangenomen, is alleen een verbod op spam aan consumenten opgenomen. Daardoor blijft het wettelijk toegestaan om bedrijven en hun werknemers te bestoken met reclame, porno en andere zaken waarom zij niet hebben gevraagd.
„Een kwalijke zaak, maar CDA, VVD, LPF, ChristenUnie en SGP wilden niet meegaan in de wijzigingsvoorstellen die ik daarover heb ingediend", reageert PvdA’er Van Dam dinsdag. Het Kamerlid ervaart het onderzoek als „een aardig steuntje in de rug", maar verwacht geen politieke koerswijziging.
Uit het onderzoek blijkt verder dat een op de tien ondervraagden minder plezier in internet en e–mail heeft door spam. De ongewenste berichtenstroom schaadt bovendien het gevoel van privacy, zegt 60 procent van de consumenten en 57 procent van de ondernemers.
Internetaanbieders hebben net als hun klanten veel last van spam. „We vechten er al jaren tegen", stelt de woordvoerster van XS4ALL. „We hebben zeven mensen in dienst die alleen maar bezig zijn met spam. Onze technische dienst is constant bezig met de verbetering van spamfilters voor onze klanten. Het kost verschrikkelijk veel geld. Dat hebben we er voor over, maar dan moet de overheid ook in actie komen."
De branchevereniging van Nederlandse internetaanbieders NLIP wil dat er één loket voor spamklachten komt. „Er zijn nu verschillende meldpunten voor bijvoorbeeld kinderporno en discriminatie. Wij willen graag een landelijk loket waar consumenten, ondernemers en organisaties alle illegale zaken op internet kunnen melden", zegt NLIP–directeur Hans Leemans.
Zowel minister Brinkhorst (Economische Zaken) als Donner (Justitie) wil echter geen meldpunt financieren. „Dat kan dus niet", vindt Leemans. „Het beheer van zo’n loket is eigenlijk een politietaak en daar moet justitie structureel geld in stoppen."
Minister Brinkhorst komt binnenkort met een nota over spam. NLIP en werkgeversorganisatie VNO–NCW willen de minister samen wijzen op een aantal prangende zaken. VNO–NCW wil nog steeds een spamverbod voor mailadressen van werknemers. De club is tegen een algeheel verbod voor spam aan bedrijven, omdat daarmee ook ongevraagde reclamemails tussen bedrijven strafbaar worden. „Daarnaast moeten notoire spammers worden vervolgd", betoogt secretaris Paul de Graaf van VNO–NCW.
In de Telecommunicatiewet staat dat de verzender van e–mails moet kunnen aantonen dat de consument daarom heeft gevraagd. Als dat niet zo is, kan de telecomtoezichthouder Opta een boete opleggen. Of Opta daardoor ook als meldpunt voor consumenten gaat fungeren, is zeer de vraag. Opta wil wachten tot de nieuwe wet is aangenomen door de Eerste Kamer. „Maar als de wetgever ons opdraagt om klachten van individuele consumenten te behandelen, dan doen we dat", zei een woordvoerder dinsdag.