Economie

Ahold houdt zich kranig in moeilijke markt

ZAANDAM (AFN). Consumenten die scherp op de prijzen letten en makkelijk bij discounters binnenlopen. Supermarktconcern Ahold voelde in de afgelopen maanden de druk van de moeilijke marktomstandigheden, maar wist die voor een belangrijk deel ook te weerstaan. Ahold realiseerde in het tweede kwartaal zowel in Nederland als in de VS een winststijging en lichte omzetgroei.

22 August 2013 11:30Gewijzigd op 15 November 2020 05:25

Fors stijgende onlineverkopen en de opening van nieuwe winkels krikten de verkopen van Albert Heijn en de takken bol.com en albert.nl flink op. De omzet van Ahold in Nederland steeg met 5,6 procent, maar het groeitempo van de online-activiteiten bedraagt 15 tot 20 procent, zo liet topman Dick Boer donderdag weten. De groei kan nog jaren doorgaan, zei Boer tegen AFN. „Nederland zit nog lang niet op het niveau van online-aankopen van bijvoorbeeld Groot-Brittannië”

Er werden in het tweede kwartaal veel nieuwe ophaallocaties voor online bestelde boodschappen en andere artikelen geopend. Deze week wordt er ook een pick-up point in een groot kantoorgebouw opgetuigd, vertelde Boer. Dat is het eerste ophaalpunt buiten een AH-winkel.

De topman wilde niet ingaan op de mogelijk toenemende concurrentie van Lidl. Uit onderzoek is gebleken dat Lidl steeds meer marktaandeel wint in Nederland. Consumenten lopen inderdaad makkelijk naar een concurrent, zei Boer. Hij voegde daar aan toe dat Lidl zeker ook omzet heeft afgesnoept „van die andere Duitse keten in Nederland”. Ook Ahold wint nog steeds marktaandeel in Nederland, vooral door de opening van nieuwe verkooppunten.

Ook in de VS, waar de verkopen met 2 procent stegen, wint Ahold aan terrein. Het concern haalt meer dan de helft van de omzet uit de Verenigde Staten. Het concern voelt wel enige druk in regio’s waar er sprake is van forse overheidsbezuinigingen, de zogenoemde sequestration, zoals in Washington. In een regio als New York gaat het juist prima, liet Boer weten. Hij voorzag voorlopig nog geen verbetering van de Amerikaanse markt.

De omzet voor het gehele concern kwam 1 procent hoger uit op 7,8 miljard euro. Exclusief de invloed van valutaschommelingen was de stijging 3 procent. De operationele winst exclusief eenmalige kosten kwam uit op 338 miljoen euro, een stijging van 4 procent. De nettowinst daalde met 17,3 procent tot 206 miljoen euro. Dat is voornamelijk het gevolg van de verkoop van het Zweedse ICA, eerder dit jaar.

Boer zei terughoudend te zijn wat betreft de verwachtingen voor de rest van het jaar. Volgens de bestuurder blijven de consumenten op de prijzen letten en zullen ook de volumes onder druk blijven staan. „Nederland staat niet in het rijtje van de voorlopers in het economisch herstel, eerder andersom”.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer