Heineken ziet geen licht na zwak resultaat
AMSTERDAM (ANP). Het gure voorjaar en de overeenkomstige economische omstandigheden in Europa en de Verenigde Staten maakten consumenten in de eerste 6 maanden van dit jaar niet erg dorstig. Dat bleek uit de zwakke cijfers die Heineken woensdagochtend naar buiten bracht. De bierbrouwer verwacht weinig verandering in de rest van het jaar.
De brouwer voorziet aanhoudende moeilijke marktomstandigheden en denkt dat het consumentenvertrouwen in de zogenoemde ontwikkelde markten voorlopig laag blijft. De warme zomer die na de kille lente begon, hielp de brouwer wel iets vooruit. Maar „daar kan je geen verwachtingen op baseren”, zei topman Jean-François van Boxmeer in een toelichting.
Heineken zag de omzet met 3 procent stijgen, maar exclusief overnames was er sprake van een daling met 1 procent. De bedrijfswinst bleef, eveneens exclusief aankopen, gelijk aan vorig jaar, terwijl de nettowinst iets daalde.
De opkomende markten bleven een lichtpuntje voor Heineken. Met name de resultaten van het vorig jaar overgenomen Asia Pacific Breweries (APB) gingen flink vooruit. APB verkocht 10 procent meer bier en voerde de operationele winst met zo’n 20 procent op.
Markten als Azië, Afrika en Zuid-Amerika brengen nu de helft op van de totale operationele winst van Heineken en realiseerden de afgelopen maanden een winstgroei van 7 procent.
Voor de gehele groep steeg de omzet tot 10,38 miljard euro. De operationele winst (beia) kwam uit op 1,45 miljard euro, terwijl de nettowinst licht daalde tot 679 miljoen euro.
De bierbrouwer kondigde dinsdag extra kostenbesparingen ter waarde van 100 miljoen euro aan. Daarmee wordt het al bestaande besparingsprogramma vergroot van 525 miljoen euro naar 625 miljoen euro. De besparingen worden niet alleen door de Europese activiteiten opgebracht, benadrukten Heineken-bestuurders woensdag.