Economie

„Consument wordt aan de plofkip gedwongen”

AMSTERDAM (ANP). Bijna driekwart (73 procent) van het kip-assortiment in de supermarkt is alleen beschikbaar in producten gemaakt van plofkip en niet van diervriendelijkere mogelijkheden. Dit blijkt dinsdag uit onderzoek van Stichting Wakker Dier bij de 10 grootste supermarktketens.

20 August 2013 12:29Gewijzigd op 15 November 2020 05:23

„Als je bijvoorbeeld in de winkel kipdrumsticks, kippenvleugeltjes of kipschnitzel wilt kopen dan is dat vaak alleen van plofkip te koop. Bij deze kipproducten wordt de klant zo min of meer gedwongen om plofkip te kopen”, aldus Wakker Dier.

De klant had bij 16 procent van de kipproducten wel de keus tussen plofkip en diervriendelijker gehouden kip. Slechts bij 11 procent van het kip-assortiment was van een bepaald product juist alle kip diervriendelijker gehouden en was er geen plofkipvariant te koop. De zekerheid van een diervriendelijker gehouden kip heeft de consument vooral bij Deen en Coop.

Jumbo, Hoogvliet en C1000 bieden volgens Wakker Dier het vaakst alleen plofkip-opties aan. Albert Heijn komt uit het onderzoek als een middenmoter naar voren. De beperkte keus belemmert volgens Wakker Dier de groei in consumptie van diervriendelijker gehouden kip.

Een plofkip is een kip die voor het vlees in een zo kort mogelijke tijd zo veel mogelijk moet groeien. De dieren hebben volgens Wakker Dier meer antibiotica nodig dan kippen die op een diervriendelijkere wijze worden gehouden.

Een woordvoerster van Albert Heijn geeft aan dat ze niet inhoudelijk kan reageren op het onderzoek, maar benadrukt dat 75 procent van alle scharrelkip en biologische kip in Nederland via Albert Heijn wordt verkocht. „Wij stimuleren de keuze voor onze scharrelkip en biologische kip door ervoor te zorgen dat deze in alle winkels verkrijgbaar zijn en ze zijn bovendien zeer regelmatig in de aanbieding”, aldus de zegsvrouw.

Hoogvliet zegt zich niet in het onderzoek te herkennen. „Zeker niet dat we achter zouden blijven in onze reclames met diervriendelijke producten. ,Iedere week hebben we wel een scharrelproduct of vegetarisch product in de folder”, aldus een woordvoerster.

De andere supermarkten reageerden niet op het onderzoek.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer