Economie

Luchtvracht gaat meer zelf beveiligen

De Nederlandse luchtvrachtsector wil veel beveiligingstaken van de marechaussee op Schiphol overnemen. De bedrijfstak, verenigd in brancheorganisatie ACN, wil bijvoorbeeld zelf de vracht inspecteren en de beveiliging van de panden op de luchthaven op zich nemen. ACN onderhandelt hierover met diverse ministeries.

ANP
7 November 2003 21:22Gewijzigd op 14 November 2020 00:42

Als de plannen doorgaan, zal de marechaussee veel minder vaak bij de bedrijven op Schiphol langskomen om de vracht te inspecteren. „Die kan dan meer afgaan op wat het bedrijfsleven zelf doet”, zei ACN-directeur B. Radstaak vrijdag.

De vervoerders zijn volgens Radstaak goed in staat zelf de goederen te inspecteren. „We werken nu aan nieuwe criteria waaraan ondernemingen moeten voldoen. Daarbij gaan we nauwkeurig vastleggen welke vracht er wordt verwerkt. De marechaussee kan zo de administratie controleren, zodat hij niet zo vaak meer langs hoeft te komen.”

ACN wil dat een onafhankelijke inspectiedienst geregeld de vervoerders op Schiphol bezoekt. Deze moet kijken of de bedrijven de beveiliging en inspecties goed hebben geregeld. Radstaak benadrukte dat de marechaussee de eindverantwoordelijkheid houdt.

Sinds de terroristische aanslagen van 11 september 2001 in de Verenigde Staten heeft veiligheid in de luchtvaart nog meer aandacht gekregen. Het toezicht op Schiphol is sindsdien flink aangescherpt, zowel voor passagiers als voor vracht.

Radstaak is niet bang dat het bedrijfsleven de inspecties minder streng zal uitvoeren. „De ondernemingen hebben er ook belang bij dat de veiligheid op een hoog niveau staat.” De vervoerders denken efficiënter te kunnen werken als de sector zelf de beveiliging in de gaten houdt. Doordat ze meer gaan samenwerken, kan er in de kosten worden gesneden. De overheid staat volgens Radstaak positief tegenover de voorstellen.

ACN overlegt verder met de douane op Schiphol over een zogenoemde vrije zone op de luchthaven. Het voordeel daarvan is dat het vervoer zonder administratieve rompslomp kan gebeuren. Nu hebben de transporteurs nog allerlei documenten nodig om de vracht van de vliegtuigen naar expediteurs te krijgen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer