Lancia Ypsilon: for ladies eyes only

De Lancia Ypsilon bedient dezelfde doelgroep als Prada, Louis Vuitton en Chanel. Als je dat niets zegt, kun je zonder iets te missen deze pagina overslaan. Je bent dan hoogstwaarschijnlijk geen vrouw. Of een vrouw die door Lancia niet gezocht wordt. De Ypsilon, for ladies eyes only!

Arno Witvliet
7 November 2003 19:56Gewijzigd op 14 November 2020 00:42
De Lancia Ypsilon is er in elf verschillende kleuren, met vijf verschillende lichtmetalen velgen en met zes soorten interieurbekleding die in acht verschillende tinten leverbaar zijn. Foto’s Lancia
De Lancia Ypsilon is er in elf verschillende kleuren, met vijf verschillende lichtmetalen velgen en met zes soorten interieurbekleding die in acht verschillende tinten leverbaar zijn. Foto’s Lancia

Dat Lancia zich met de Ypsilon vooral op vrouwen richt, blijkt al meteen uit de stijlvolle brochure, die aan typisch vrouwelijke gevoelens appelleert. Zo is er een foto opgenomen van een etalage waarin modieuze damestassen gepresenteerd worden. Het bijschrift luidt: „Je ziet iets onweerstaanbaars. Je stapt naar binnen. En je komt ermee naar buiten.” Welke man voelt zich hier nu door aangesproken? Welke kerel wil er nu in de brochure van zijn nieuwe auto lezen: „Niemand anders dan jijzelf kan de inhoud van je garderobekast bepalen.” So what? Wat heeft dat met auto’s te maken? Niks dus, maar wel alles met vrouwen.

De Lancia Ypsilon is er in elf verschillende kleuren, met vijf verschillende lichtmetalen velgen en met zes soorten interieurbekleding die in acht verschillende tinten leverbaar zijn. Zo kun je eindeloos combineren tot jouw favoriete Ypsilon uit de bus rolt. Je zult als man maar zo’n auto aan een vrouw moeten verkopen.

Beetje pit
Uit onderzoek en eigen ervaring blijkt dat vrouwen helemaal niet geïnteresseerd zijn in motorvermogen, acceleratiecijfers en innovaties. Als er maar een beetje pit in de wagen zit, is het wel oké. Dames kopen luxe, comfort en gemak. Een zakenman hangt zijn jasje achter de voorstoel en zet zijn tas achterin. Dat zul je een vrouw nooit zien doen. Die wil onderweg iets uit haar tas kunnen halen. En ze zal nooit demonstratief naast de auto haar jasje uittrekken. Zoals mannen dat doen.

Een vrouw heeft graag alles binnen handbereik. Tissues, frisse snoepjes, cd’s, agenda en telefoon. Bakjes en vakjes zijn voor een dame daarom zeer belangrijk. Net als spiegels en verlichting. Een dame controleert voor het uitstappen of haar en make-up wel in orde zijn. Verlichting in de voetenruimte is eveneens gewenst. Geen dame waagt haar hoge hakken aan een duel met de pedalen. Daarvoor staat er een paar platte gemakkelijke instappers paraat, die voor straatgebruik inmiddels zijn afgedankt.

Lancia is in haar brochure niet helemaal consequent geweest. Er is een pagina opgenomen waarin motor en transmissie worden beschreven. Vindt een vrouw toch niet belangrijk. Een opmerking dat de Ypsilon een temperamentvol karakter bezit, volstaat. Evenals een afzonderlijk document waarin een overzicht van de technische gegevens is opgenomen. Om de partner thuis te bevredigen. Voor het overige klopt de aanpak van Lancia als een bus.

Bakken en vakken
De Ypsilon is een stijlvolle en modieuze verschijning met een ruim en gerieflijk interieur. Er zijn talloze mogelijkheden om er een aparte, op de persoonlijke voorkeur afgestemde auto van te maken. Er zijn meer dan genoeg bakken en vakken voor wie weet wat voor zaken die bij het autorijden en de persoonlijke presentatie onmisbaar zijn. Wat betreft prestaties en weggedrag: de Ypsilon rijdt fijn en is inderdaad behoorlijk temperamentvol. Meer hoeft er -mijns inziens- niet over gezegd te worden.

Vier airbags en een rits technische hulpmiddelen waarvan we de afkortingen maar weglaten, dragen bij aan de veiligheid van de dames. Helaas is de Lancia niet goedkoop. Vanaf 12.990 euro is hij te koop. Maar dat deert dames helemaal niet. Prada, Louis Vuitton en Chanel zijn ook vrij duur. Lancia past daar uitstekend tussen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer