Economie

„Deutsche Bank verzaakt zorgplicht”

ZWOLLE (ANP). Nederlandse klanten van Deutsche Bank (DB) die een brief hebben gekregen waarin de bank het opzeggen van hun kredieten aankondigt, kunnen hier het beste bij de rechter bezwaar tegen maken. De bank verzaakt zijn zorgplicht, zegt Harm Wiegersma, oprichter van de Stichting Meldpunt Klachten Deutsche Bank, maandag.

5 August 2013 10:07Gewijzigd op 15 November 2020 05:07
Logo van de Deutsche Bank. beeld EPA
Logo van de Deutsche Bank. beeld EPA

Het betreft voornamelijk boeren, vissers en andere mkb’ers, die voorheen bankierden bij ABN Amro. Onder druk van Brussel moest die bank deze klanten in 2009 afstaan aan de Deutsche Bank. Van 18.000 van hen wil DB nu af omdat die klanten meer geld zouden kosten dan ze opleveren.

Voor velen dreigt een financiële strop, stelt Wiegersma. „Ze lopen tegen extra kosten aan doordat ze verplicht naar een andere bank moeten overstappen. En sommigen kunnen niet bij een andere bank terecht omdat geen enkele bank hen wil nemen.”

Volgens Wiegersma hebben veel ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb) het momenteel al zwaar genoeg en wanneer zij op hun rekening courant bij Deutsche Bank een ton in het rood staan, zijn ze niet aantrekkelijk voor andere banken.

Minister Jeroen Dijsselbloem (Financiën) stelde in april dat Deutsche Bank de problemen met de Nederlandse klanten in juni opgelost moest hebben, maar daarvan lijkt nog geen sprake. „De politiek moet meer zijn tanden laten zien”, vindt Wiegersma.

Deutsche Bank zou de betrokken klanten beter als één pakket kunnen overhevelen naar een andere bank, zodat de bedrijfsactiviteiten van deze ondernemers niet in gevaar komen, vindt de belangenbehartiger.

Een woordvoerster van de Duitse financiële dienstverlener laat in een reactie weten dat 4000 van de aangeschreven klanten een langlopende lening heeft. „Zij kunnen hun lening niet meer verlengen, maar zijn wel nog zolang de lening loopt klant van ons.” Van de overige 14.000 klanten wordt hun krediet bij Deutsche Bank op 30 november dit jaar opgeheven. „Zij kunnen relatief makkelijk over naar een andere bank, maar als dat niet lukt, proberen we er individueel uit te komen. Dus als een klant echt nergens anders terechtkan, dan blijft hij bij ons”, aldus de zegsvrouw.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer