Opinie

Commentaar: Veel hypocrisie over alcoholmisbruik in tv-programma’s

De Nederlandse alcoholbranche heeft een opmerkelijke actie ondernomen. De bedrijfstak heeft de commerciële tv-zender RTL ertoe opgeroepen te stoppen met realityprogramma’s waarin, volgens de branche, misbruik van alcohol wordt verheerlijkt.

Hoofdredactioneel commentaar
1 August 2013 11:21Gewijzigd op 15 November 2020 05:04
beeld ANP
beeld ANP

Een oproep die bijzonder genoemd mag worden, omdat je zou denken dat de alcoholbranche juist blij is met programma’s in de media waarin alcohol wordt geconsumeerd. Er zullen niet veel bedrijven te vinden zijn die de omzet van hun producten niet willen verhogen, ongeacht de manier waarop dat gebeurt.

De alcoholbranche heeft echter goede redenen voor zijn oproep. Het veelvuldige misbruik van alcohol door vooral jongeren in realityprogramma’s doet het imago van alcohol bij het grote publiek bepaald geen goed. Jongeren die elkaar aanzetten tot alcoholconsumptie tot ze er letterlijk bij neervallen, ontmaskeren namelijk onbedoeld waar het consumeren van dit product toe kan leiden. Omdat, zeker als de alcohol wordt genuttigd in een bepaalde context, jongeren –en ouderen trouwens niet minder– de grenzen uit het oog kunnen verliezen, met alle gevolgen van dien.

De hypocrisie van de oproep is er niet minder om. Het is namelijk exact de alcoholbranche die financieel gezien welvaart bij excessief alcoholgebruik. Een van de maatregelen waar de branche nu mee dreigt, is het stoppen met adverteren in de zogenoemde ‘zuipprogramma’s’ op tv. Terecht wijzen organisaties die hulp verlenen aan alcoholverslaafden erop dat zo’n reclamestop een druppel op een gloeiende plaat is. Sterker: het niet geassocieerd willen worden met dit soort tv-programma’s heeft voor de alcoholbranche vooral een commercieel doel. Hoe verwerpelijk ze ook zijn, het zijn juist deze programma’s die het gevaar van alcoholgebruik laten zien. Ze maken duidelijk hoezeer jongeren in de ban kunnen raken van alcohol, juist doordat ze in een bepaalde groep niet voor elkaar onder willen doen. Wat dat betreft, zijn de programma’s regelrechte antireclame voor de bierbrouwers en jeneverstokers. En dat verhelp je nu eenmaal niet met een mooie reclame tussendoor.

De verbaasde reactie van mediabedrijf RTL op de oproep van de alcoholbranche is overigens ook niet gespeend van hypocrisie. De leiding van RTL weet natuurlijk heel goed dat de jongeren in de realityprogramma’s die de omroep op het scherm brengt niet alleen maar limonade drinken. En ook het argument dat alcoholmisbruik bij jongeren nu eenmaal realiteit is en daarom getoond moet worden, is onzin. Er is genoeg reële ellende in ons land die –gelukkig– niet op het tv-scherm wordt gebracht.

Alcoholbranche en programmamakers drukken elkaar in een kip-ei-discussie. Want komt dat misbruik nu door tv-programma’s die jongeren indirect aanzetten tot een bepaald gedrag, of doen deze programma’s alleen maar verslag van het misbruik dat er al is?

Jongeren die op welke manier dan ook verslaafd raken, hebben aan dit gediscussieer geen boodschap. Zij moeten geholpen worden. En voorkomen is ook in dit geval vele malen beter dan genezen.

Meer over
Commentaar

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer