Binnenland

Reizigersorganisatie: Sla raam trein in bij falen airco

Hoofdconducteurs van gestrande treinen moeten met een noodhamer de ramen kunnen inslaan als mensen onwel worden door oververhitting. Door een kapotte airco kan de temperatuur snel oplopen. Dat schrijft Maatschappij Voor Beter OV dinsdag in een e-mail aan de NS-directie.

Redactie digitale media
23 July 2013 09:43Gewijzigd op 15 November 2020 04:53
Beeld ANP
Beeld ANP

Als hoofdconducteurs weigeren een raam in te slaan, moeten reizigers dat zelf kunnen doen. „Liever dat, dan dat passagiers door oververhitting of zuurstoftekort flauwvallen of ander letsel oplopen”, stelt de reizigersorgansatie.

Aanleiding is een incident maandag met een gestrande trein bij Schiedam. Doordat de trein in de zon stond, werd het al snel erg warm in de trein. Acht mensen raakten onwel. De NS besloot om de trein te evacueren.

Maatschappij Voor Beter OV zegt dat de conducteur van de gestrande trein in ieder rijtuig en op iedere etage twee ramen met een noodhamer moest inslaan om nog enige koeling en zuurstoftoevoer te krijgen.

Onveilig

De NS keert zich tegen het idee om ruiten in te slaan bij extreme hitte in stilgevallen treinen. „De suggestie dat reizigers maar op eigen gezag ruiten moeten gaan inslaan, is erg gevaarlijk”, zegt de NS dinsdag in een reactie op de oproep van de reizigersclub.

Het NS-personeel is volgens een verklaring voldoende op de hoogte van het protocol bij een uitgevallen luchtkoeling in een snikhete, gestrande trein. „Maar het protocol wordt nogmaals onder de aandacht gebracht”, aldus NS.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer