Eerste ‘echte’ procesdag ramp Costa Concordia
GROSSETO (ANP). In het Toscaanse Grosseto is woensdag de inhoudelijke behandeling begonnen van de strafzaak tegen Francesco Schettino, de kapitein van het rampschip Costa Concordia. Bij het kapseizen van het cruiseschip kwamen op 13 januari vorig jaar 32 mensen om het leven.
Eigenlijk was de zaak vorige week al begonnen, maar de zitting werd meteen weer geschorst wegens een advocatenstaking. De verdediging van Schettino herhaalde woensdag het eerder door het Openbaar Ministerie afgewezen verzoek om het op een akkoordje te gooien. Schettino is bereid in het kader van een schikking een celstraf van 3 jaar en 5 maanden te accepteren. Tijdens het proces wegens onder meer dood door schuld riskeert hij 20 jaar.
De 290 meter lange Costa Concordia voer te dicht langs het Toscaanse eiland Isola del Giglio, raakte een rots, sloeg lek en kapseisde. Schettino verliet het schip, terwijl de evacuatie van de ruim 4200 passagiers nog in volle gang was. Daarom zien veel Italianen hem als een lafaard. Onder de passagiers waren 42 Nederlanders.
Schettino wordt beschuldigd van dood door schuld, het toebrengen van lichamelijk letsel, het veroorzaken van een scheepsramp en het vroegtijdig verlaten van het schip. Schettino is de enige die voor de rechter wordt gebracht. De aanklagers hebben geschikt met vijf anderen, onder wie vier officieren op het schip en een functionaris van de eigenaar van het schip, Costa Cruises.
Het proces zal zeker tot volgend jaar duren, aldus de krant la Repubblica woensdag. Er staan meer dan 400 personen op de getuigenlijst. Er hebben zich 250 civiele partijen in de zaak gevoegd. Het proces wordt gevoerd in het Teatro Moderno in Grosseto, omdat er in de Toscaanse havenstad geen rechtszaal is die groot genoeg is voor de megazaak.
„Het is toch raar dat mijn schip er nog steeds ligt!” zei Schettino, woensdag tegen journalisten tijdens een zittingspauze. De berging is inderdaad een moeilijke klus. Na maandenlange voorbereiding zijn twee bedrijven in april begonnen met de berging van het gevaarte van 290 meter lang. Ze denken het schip in september te lichten en in het voorjaar van 2014 naar een haven te slepen. Vorige week werd duidelijk dat de operatie zeker 500 miljoen euro gaat kosten, twee keer meer dan eerder was geraamd.