Opinie

Hoogbegaafd

Elke dag als ik de krant opensla, verbaas ik me over het onderwijsnieuws. Las ik vorige maand dat er iPadscholen worden gesticht, nu is weer iemand van plan aparte klassen voor hoogbegaafde kleuters in te stellen.

Anneke Bregman
16 July 2013 14:56Gewijzigd op 15 November 2020 04:45

Het moet niet gekker worden. Eigenlijk vind ik dit soort ideeën een belediging voor de leerkracht. Je zult maar juf zijn van een groep lieve, eigenwijze en soms ondeugende kleuters. Komt er een of andere onverlaat die meent dat er voor hoogbegaafde kleuters een apart groepje moet worden opgericht. Alsof een leerkracht niet weet om te gaan met kinderen die begaafder zijn. Terwijl je vooral bij kleuters zo geweldig kunt differentiëren en inspelen op hun eigen niveau. Vooral in de kleuterfase leren kinderen zo veel van elkaar. En dan nu een plan om voor deze hoogbegaafde kleuters een aparte klas in te richten.

Ik vraag me trouwens af of je hoogbegaafdheid al zo vroeg kunt bepalen. De stichting Leonardo Onderwijs zegt „dat bij zulke jonge kinderen helemaal nog niet is vast te stellen of ze zeer intelligent zijn.”

Arme hoogbegaafde kleuters. Wat hebben zij het hard nodig om zich tussen gewone kleuters te ontwikkelen. Te leren spelen, hun fantasie te ontwikkelen en vooral zich sociaal te ontplooien. Het feit dat een kind heel goed is in lezen en schrijven wil nog niet zeggen dat ook de sociale of motorische ontwikkeling zo ver vooruitloopt. Het is voor deze kleuters extra belangrijk om vooral aan die vaardigheden veel aandacht te besteden. Dat kan heel goed in een gewone klas.

Natuurlijk bezit een hoogbegaafde kleuter vaardigheden die bij de rest van de groep nog een tijd op zich laten wachten. Dat is helemaal niet erg. De juf kan die tijd mooi gebruiken om extra aandacht te schenken aan expressievakken en aan de sociale ontwikkeling. En natuurlijk zal ze moeten opletten dat de hoogbegaafde leerling opdrachten krijgt die passen bij zijn ontwikkeling. Maar daar is ze professional voor.

Ik vind het wel verwarrend. Aan de ene kant is het de bedoeling dat basisscholen zo veel mogelijk kinderen ‘binnenboord’ houden. Ook kinderen met gedragsproblemen of ontwikkelingsachterstanden. Dit in het kader van passend onderwijs. En dan moet er wel weer een aparte groep komen voor hoogbegaafden. Die kinderen horen dan toch ook passend onderwijs op de basisschool te krijgen.

Op het voortgezet onderwijs blijven we deze kinderen eveneens apart zetten. Als ze gaan werken, wordt dat natuurlijk lastig. Daar zullen ze toch samen moeten werken met andere mensen. Dat zal wennen zijn. Maar houd moed. Tegen de tijd dat onze apart gezette hoogbegaafden met pensioen gaan, is er ongetwijfeld ook een bejaardencentrum voor hoogbegaafden beschikbaar. Daar zitten ze dan ‘gezellig’ bij elkaar.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer