Economie

Containergiganten in Rotterdam

„Moge God dit schip zegenen en allen die erop varen.” Kerstin Larsson, echtgenote van de Noorse expediteur Schenker, verrichtte dinsdag de naamgeving van de ”CMA CGM Debussy”. Het reusachtige containerschip was te bewonderen bij ECT Delta Terminal op de Rotterdamse Maasvlakte.

Aad Alblas
23 January 2002 10:06Gewijzigd op 13 November 2020 23:22
ROTTERDAM - De ”Rotterdam Bridge” arriveerde dinsdag vanuit Port Said in de Waalhaven in Rotterdam. Het nieuwe containerschip van de Japanse rederij K-Line met een capaciteit van 5600 zeecontainers en een lengte van 275 meter behoort tot de grootste van d
ROTTERDAM - De ”Rotterdam Bridge” arriveerde dinsdag vanuit Port Said in de Waalhaven in Rotterdam. Het nieuwe containerschip van de Japanse rederij K-Line met een capaciteit van 5600 zeecontainers en een lengte van 275 meter behoort tot de grootste van d

De ”CMA CGM Debussy” is de zevende in een serie van acht immense containerschepen die varen onder Franse vlag van de rederij The French Line. Ze dragen alle de naam van een Franse componist, zoals Ravel, Bizet en nu Debussy.

Het schip is gebouwd in Zuid-Korea bij Hanjin Haven Industrie. Het vaart een Frans-Aziatische route: Sjanghai, Ningbo, Yantian, Hongkong, Port Kelang, Malta, Le Havre, Hamburg, Rotterdam, Zeebrugge/Antwerpen, Southampton, Malta, Khor, Fakkan, Hongkong, Sjanghai.

Het schip is ruim 300 meter lang en meer dan 40 meter breed. In veertien rijen naast elkaar worden zestien containers op elkaar gestapeld. Het dek met de brug telt maar liefst acht verdiepingen.

Hoofdaalmoezenier van de binnenvaart B.E.M. van Welzenes sprak de bede uit dat de God van hemel, zee en aarde het schip en de bemanning veilig mocht geleiden en beschermen op zijn vaart.

„The Frenche Line van CMA CGM heeft met zijn vloot van 94 schepen absoluut geen last van de krimpende containermarkt”, zei president-directeur Jacques R. Saadé. Maar volgens de Rotterdamse directeur C. van der Linden van de Koreaanse rederij Hyundai is het op dit moment allemaal niet zo rooskleurig in de scheepvaart. „Elke reder kijkt waar hij op kosten kan besparen.”

Een enkel uur eerder arriveerde bij Morcon-terminals in de Rotterdamse Waalhaven voor de eerste keer de ”Rotterdam Bridge” van de Japanse rederij K-Line. Havenautoriteiten verwelkomden het containerschip vanaf de luxe catamaran van het Rotterdamse havenbedrijf, de Nieuwe Maaze. De Rotterdam Bridge was tijdens zijn maidentrip gehuld in waterzuilen die door blusboten van de havendienst omhoog werden gespoten. K-Line is een grote speler in de containerwereld. „In Rotterdam hebben we nog geen Rotterdam Bridge, wél een Erasmusbrug”, aldus burgemeester I. Opstelten. Daarom overhandigde hij de Japanse ambassadeur K. Togo een ingelijst portret van de Erasmusbrug.

De Rotterdam Bridge is de achtste van de dertien containerschepen van de Japanse rederij. De eerste kreeg de naam Golden Gate Bridge. „Deze achtste, de Rotterdam Bridge, is een uiting van verbondenheid met Rotterdam”, aldus Togo. De Rotterdam Bridge is bijna 280 meter lang en 40 meter breed. „Met deze containergigant wil K-Line inspelen op de veranderende containermarkt”, zegt directeur Th. A.R. Strauss. Ook hij geeft toe dat er in z’n algemeenheid een teruggang in containerlading te bespeuren is. „Maar dit schip heeft een enorm vermogen, waardoor het in kortere tijd meer havens kan aandoen”, zegt hij.

Havenman van het jaar 2001, Hans Vervat, directeur van Morcon-terminal, heeft enorme uitbreidingsplannen in de Rotterdamse Waalhaven. Onlangs heeft hij de naast Morcon gelegen terminal van het bedrijf Hanno opgekocht. Na de samenvoeging gaat de terminalreus Uniport heten.

Rotterdam staat bekend als een ’dure’ haven. Om die reden is de New World Alliance, een van de grotere samenwerkingsverbanden van containerrederijen, op zoek naar een alternatief. Hyundai, het Japanse MOL en het Singaporese APL laten hun schepen nu nog laden en lossen bij het containeroverslagbedrijf ECT. Samen zijn ze goed voor ruim 200.000 containers per jaar.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer