Meer en eerder Engels in het basisonderwijs
DEN HAAG (ANP). „Het is zonde als leerlingen pas in groep 7 beginnen met Engelse les, zoals nu op de meeste scholen het geval is. Ik wil scholen alle ruimte geven om vroeg met Engels aan de slag te gaan.” Dat zegt staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs.
Dekker heeft een plan van aanpak voor Engels in het primair onderwijs opgesteld. Het ging woensdag naar de Tweede Kamer. „Jonge kinderen hebben het vermogen om spelenderwijs een vreemde taal op te pikken. Dat is een kans die we niet moeten laten liggen”, aldus de bewindsman.
Bijna 1000 basisscholen hebben de laatste jaren ervaringen opgedaan met Engelse les in de onderbouw. En steeds meer scholen willen Engels ook deels als voertaal gebruiken bij andere vakken, geschiedenis bijvoorbeeld, omdat dit een goede manier is om de taal te leren. Dekker wil afrekenen met de regels daartegen en onderwijs in een vreemde taal tot in 15 procent van de lestijd mogelijk maken.
Ook begint er volgend jaar op 20 basisscholen een experiment met volledig tweetalig basisonderwijs.
De aandacht voor het Engels zou geen negatief effect op het Nederlands van de kinderen hebben. In theorie mag de uitbreiding ook om een andere taal gaan, bijvoorbeeld Duits. Maar verwacht wordt dat in de praktijk bijna altijd voor Engels wordt gekozen.
De PO-raad, sectororganisatie van het basisonderwijs, is positief over het plan. „Het is goed dat er structureler aandacht komt voor het vreemdetalenonderwijs, met name het Engels. Uit onderzoek blijkt dat het heel veel zin heeft om er vroeg mee te beginnen”, zegt een woordvoerder van de PO-raad.
Wel moet de staatssecretaris nog een paar struikelblokken uit de weg ruimen, als het aan de PO-raad ligt. Zo kan de aansluiting tussen basisonderwijs en het voortgezet onderwijs beter. Ook is er een grotere financiële bijdrage vanuit het ministerie nodig, vindt de onderwijsorganisatie. „Dit kan niet allemaal voor hetzelfde geld”, aldus de zegsman.