Economie

Helft Nederlanders beknibbelt op boodschappen

AMSTERDAM (ANP). Meer dan de helft (51 procent) van de Nederlandse huishoudens heeft het afgelopen kwartaal bezuinigd op de dagelijkse boodschappen. Dit blijkt uit een donderdag gepubliceerd onderzoek van ING.

27 June 2013 11:03Gewijzigd op 15 November 2020 04:26
Foto ANP
Foto ANP

Van de huishoudens die bezuinigen, geeft driekwart minder uit aan lekkernijen als snoep en snacks. Op kant-en-klaarmaaltijden wordt door 59 procent van de huishoudens bespaard. Vlees en vis wordt ook door 59 procent van de huishoudens genoemd als bezuinigingspost.

Bijna een kwart van de huishoudens vond het de afgelopen periode lastiger om rond te komen. Door de economische malaise zijn de inkomsten van consumenten gedaald. Tegelijk zijn veel producten duurder geworden door de oplopende inflatie (een plus van 2,8 procent in de eerste helft van het jaar).

Door 85 procent van de besparende huishoudens wordt extra op de koopjes gelet. Zes op de tien huishoudens kopen meer huismerken in plaats van A-merken. Goedkope supermarkten worden daarnaast door meer dan de helft van de huishoudens (57 procent) vaker bezocht.

Tijdens de vakantie let 37 procent van de huishoudens even goed op hun uitgaven aan eten als ze thuis doen. Een op de acht huishoudens (12 procent) letten op vakantie zelfs meer op wat ze aan eten spenderen. Jongeren beknibbelen aanzienlijk minder op hun vakantie-uitgaven dan 65-plussers.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer