„Fileprobleem mag best schrik aanjagen”
„Als je in Nederland zegt dat het water stijgt, gaan de mensen meteen zandzakken vullen. Maar als je zegt dat over twintig jaar het hele wegennet muurvast zit, blijft iedereen vrolijk rond zitten kijken. Alsof -om maar iets te noemen- de voedselvoorziening dan geen acuut gevaar loopt.”
Aldus hoofdingenieur-directeur C. van der Wildt van Rijkswaterstaat dinsdagmiddag in een reactie op de presentatie van ”Flownet”, een plan om het wegvervoer efficiënter en sneller te maken door het bundelen van deelladingen.
Rijden er op dit moment nog vele duizenden vracht- en bestelauto’s kriskras door Nederland zonder dat producent, vervoerder of afnemer zich bekreunen over de beladingsgraad, die luxe behoort straks vanzelf tot het verleden. De reden daarvan is even eenvoudig als beangstigend: de congestie in Nederland groeit en groeit. Naar verwachting is de hoeveelheid vrachtverkeer van dit moment over twintig jaar verdubbeld. Een stijging waarvoor geen nieuw asfalt lijkt aan te slepen. Het huidige Nationaal Verkeers- en Vervoersplan (NVVP) van Netelenbos voorziet weliswaar in hier en daar wat nieuwbouw, maar hamert vooral op betere benutting en beprijzing van de bestaande infrastructuur.
Niet alleen de Randstad slibt dicht, ook in andere delen van het land staat het verkeer steeds vaker vast. Files ontstaan eerder, worden langer en zijn hardnekkiger. Tot ver in de daluren geeft de ANWB filemeldingen door. De avondspit zet steeds vroeger in. De economische schade loopt op, maar de motivatie om er wat aan te doen lijkt vaak tanende, aldus de initiatiefnemers.
Tien jaar geleden al werd Govera (Goederenvervoer Randstad) opgericht, als samenwerkingsverband van de provincies, de Rijkswaterstaat-directies Noord- en Zuid-Holland, Utrecht en Flevoland en de G-4, de club van de vier grote steden. Govera presenteerde gisteren het ”Flownet”-plan, wat inhoudt dat verschillende bedrijven hun producten in een grote ’pot’ bijeen gaan brengen en dat vanuit dat centrale punt de distributie plaatsheeft.
De resultaten van een virtuele toets, waarbij tien bedrijven -waaronder Bakker Logistiek Groep en Christian Salvesen -acht weken lang hun lading aanboden, waren hoopgevend, zo bleek gisteren. Flownet geeft zowel bedrijfseconomische als maatschappelijke voordelen, zegt de uitkomst. Het aantal verreden kilometers kan met 25 tot 40 procent omlaag, net als de uitstoot van schadelijke gassen. De afname van de vervoerskosten valt minder spectaculair uit: dat voordeel blijft steken tussen de 2 en de 6 procent.
Een andere belangrijke reden om de krachten te bundelen is het gegeven dat steden steeds meer maatregelen nemen om de distributie te beperken. De zogenaamde venstertijden waarbinnen kan worden bevoorraad, worden telkens kleiner, aldus Govera.
Het Flownet-voorstel dat gisteren vanwege ziekte van minister Netelenbos (Verkeer) werd aangeboden aan haar directeur-generaal goederenvervoer, is slechts een concept. In een nieuw initiatief dat luistert naar de naam Foodnet zullen de komende maanden daadwerkelijk proeven worden genomen waarbij verladers samenwerken in de distributie van voedingsmiddelen.
A. Jordans van de Bakker Logistiek Groep benadrukt dat initiatieven zoals Flownet en Foodnet onontbeerlijk zijn om Nederland de komende jaren enigszins in beweging te houden. „Als het beroepsgoederenvervoer één dag stilstaat, zijn verschillende winkels zomaar leeg. Dat idee leeft nog wat te weinig bij de mensen.”