Den Haag gunt Arriva treindienst naar Brussel
DEN HAAG (ANP). De gemeente Den Haag gaat samen met vervoerder Arriva en Brussels Airport werken aan een internationale treinverbinding tussen Den Haag en Brussel. De trein moet in december 2015 gaan rijden, of zoveel eerder als mogelijk. Dat meldde wethouder Peter Smit donderdag op een persconferentie.

Op de Lage Landen Lijn, zoals de verbinding van Arriva (dochter van Deutsche Bahn) moet gaan heten, moet elk uur een trein gaan rijden. Deze trein gaat stoppen in Delft, Rotterdam, Dordrecht, Roosendaal, Antwerpen, Mechelen, Brussel Centraal en Brussel-Zuid.
Voor het gebruik van de trein hoeft niet gereserveerd te worden. Het tarief van het treinkaartje zal ongeveer even hoog liggen als dat van een reguliere intercity.
Directeur Anne Hettinga van Arriva is blij met het project. „Een snelle verbinding naar Brussel klinkt in deze tijd bijna surrrealistisch, maar dat is het niet”, zei ze. Arriva verwacht een groot potentieel aan reizigers, omdat je met de trein in 2 uur en 20 minuten in het centrum van Brussel staat. Ook de directe verbinding met het vliegveld van Brussel is een pluspunt.
En Smit: „Den Haag is een internationale stad. Instellingen en bedrijven kopen jaarlijks voor 1,3 miljard euro diensten en goederen hier. Ze geven 700 miljoen euro uit. Dat is voor ons reden genoeg om te ijveren voor een rechtstreekse verbinding naar Brussel.” Volgens Smit is het ook goed voor steden als Delft en Antwerpen, waar veel dagjesmensen naartoe gaan.’’
Den Haag werkt sinds het verdwijnen van de zogeheten Beneluxtrein eind vorig jaar aan het tot stand brengen van een nieuwe lijn. De Beneluxtrein werd vervangen door de Fyra, die al snel weer uitviel. Bovendien deed de Fyra Den Haag niet aan. De vervangende intercity die nu rijdt, vertrekt wel uit Den Haag, maar rijdt volgens Smit lang niet vaak genoeg.
De gemeente heeft bij spoorbeheerder ProRail al ruimte aangevraagd om de trein te laten rijden. Of die ruimte ook wordt toegewezen, is voorlopig nog afwachten. De NS heeft ook aardig wat ruimte op het spoor gereserveerd bij ProRail om de vervangende intercity te laten rijden.
Reacties
Tweede Kamerlid Farshad Bashir (SP): „Er rijden veel te weinig treinen tussen Den Haag en Brussel. Snel meer treinen is dus ook onze wens. Ik verwacht echter niet dat Arriva echt zal gaan rijden. Den Haag gebruikt Arriva om druk uit te oefenen om de frequentie op te voeren en de vervangende intercity die nu rijdt, permanent te maken. Bovendien wil Arriva nu ook binnenlandse trajecten rijden. Maar dat kan helemaal niet, omdat de concessie al aan de NS is gegund.”
VVD-Tweede Kamerlid Betty de Boer: „De komst van de Lage Landen Lijn is positief nieuws. Het is een internationale verbinding waar iedereen op in mag schrijven. Goed nieuws voor Den Haag en voor Arriva. Arriva doet het goed in de regio’s, dus daar heb ik vertrouwen in.”
D66-Tweede Kamerlid Stientje van Veldhuizen: „Van harte gefeliciteerd voor Den Haag en Arriva dat ze weer een stationnetje verder zijn in dit proces. Maar ze zijn er natuurlijk nog niet. Ik verwacht dat de NS in het alternatieve plan voor de Fyra ook ruimte op het spoor nodig zal hebben. Het is aan ProRail om die aanvragen te verdelen. Dus dat wordt nog afwachten. Het zou ook kunnen dat de NS het plan van Den Haag en Arriva meeneemt als onderdeel van de totaaloplossing. Daarmee zouden ze ook tegemoetkomen aan de wens van de Kamer om andere vervoerders erbij te betrekken.”