Economie

ANWB: Advertentie ‘wegenbelastingvrij’ misleidend

DEN HAAG (ANP). Consumenten worden op het verkeerde been gezet door autoverkopers die nog steeds adverteren met de aanprijzing ‘wegenbelastingvrij’. Dat is misleidend omdat vanaf volgend jaar die vrijstelling voor bijna alle zuinige auto’s komt te vervallen, waarschuwde de ANWB donderdag.

20 June 2013 10:00Gewijzigd op 15 November 2020 04:17
Consumenten worden op het verkeerde been gezet door autoverkopers die nog steeds adverteren met de aanprijzing ‘wegenbelastingvrij’. Beeld ANP
Consumenten worden op het verkeerde been gezet door autoverkopers die nog steeds adverteren met de aanprijzing ‘wegenbelastingvrij’. Beeld ANP

Voor autobezitters heeft de belastingmaatregel grote financiële gevolgen. De ANWB pleit ervoor dat autofabrikanten, importeurs en dealers consumenten, die de aanschaf van een nieuwe auto overwegen, juist informeren. De einddatum van de vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting (mrb) van 1 januari 2014 moet dus in de advertenties worden genoemd.

Fiat is volgens de belangenclub een van de automerken die adverteren met de aanprijzing wegenbelastingvrij. Het gaat om de benzinevariant van de Panda. „Nu is dit model nog vrij van wegenbelasting. Maar vanaf volgend jaar betaalt de autobezitter tussen de 288 en 328 euro mrb per jaar”, weet de ANWB.

Ook KIA en Toyota zetten de consument volgens de organisatie op het verkeerde been. Voor de wegenbelastingvrije KIA Rio diesel moet straks tussen de 1012 en 1076 euro mrb worden neergeteld. Voor eigenaren van een Toyota Prius benzine is dat tussen de 628 en 716 euro. Dat geldt niet voor de Prius plug-in, die is ook in 2014 en 2015 nog wegenbelastingvrij.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer