Missie van EMG is voor alle toekomstplannen leidend
De directie van de Erdee Media Groep heeft maandagmiddag de toekomstplannen van de onderneming aan het personeel gepresenteerd. Hieronder volgt de integrale tekst.
„Als directeur van de Erdee Media Groep (EMG) heb ik gisteren een belangrijke presentatie gehouden voor het personeel. Het gaat dan om de toekomstplannen voor het bedrijf onder de titel ”Perspectief 2020”. Van die plannen willen we ook onze lezers en adverteerders op de hoogte brengen. Het is onze opdracht om de Erdee Media Groep op een bewogen, betrokken en vernieuwende wijze toekomstbestendig te maken. Waarbij onder alle plannen die we maken de diepe overtuiging ligt dat die toekomst niet aan ons is, maar in Gods handen ligt.
Op dit moment is de EMG financieel een gezond bedrijf. We hebben de afgelopen jaren zwarte cijfers geschreven. Winst die behaald kon worden door grote inzet van onze medewerkers en door op alle terreinen scherp aan de wind te zeilen. De situatie is voor de media namelijk niet gemakkelijk en we zien voor de toekomst dat veranderingen snel gaan en ingrijpend zijn. Vandaar dat geprobeerd is in ruwe schetsen de toekomst van ons bedrijf tot en met het jaar 2020 op papier te zetten.
De kern van alle plannen is dat de EMG zijn missie ook in de toekomst kan blijven uitvoeren. Wij willen een christelijk mediabedrijf zijn dat via diverse kanalen betrouwbare informatie biedt aan de lezers. Natuurlijk via de krant, maar ook via de website rd.nl en diverse applicaties op tablets en smartphones. Betrouwbare informatie houdt voor ons niet alleen in dat we zo snel en objectief mogelijk verslag doen van de actuele gebeurtenissen. Het betekent niet minder dat we het nieuws duiden en er commentaar op leveren vanuit een christelijk perspectief. Dit is namelijk dé bestaansgrond van ons bedrijf.
Dát er een toekomst is voor de EMG staat voor ons vast. Juist nu er allerlei nieuwe mogelijkheden zijn, bieden die voor een christelijk mediabedrijf ook volop kansen. We benutten veel van die kansen al, maar dat kan nog beter.
Zo hebben we als EMG bijvoorbeeld de beschikking over het unieke documentatiesysteem Digibron. In de toekomst willen we de informatie die daarin te vinden is uit het RD door een heldere abonnementenstructuur nog beter ontsluiten voor onze lezers.
Na overleg met deelnemers aan Digibron willen we de mogelijkheden onderzoeken om dit ook te doen met de informatie uit kerkelijke bladen. Ook met het via Digibron beschikbaar stellen van boeken en een verbinding met de sociale media hopen we nog beter in staat te zijn om aan de vraag van onze consumenten te voldoen.
De ontwikkelingen in het medialandschap dwingen ons om kritisch te kijken naar de bedrijfsvoering, omdat de inkomsten uit abonnementen en advertenties teruglopen en de digitale inkomsten op beide vlakken onvoldoende compensatie bieden. In de toekomst zullen er minder mensen bij ons bedrijf werken. Processen zullen vereenvoudigd en gestroomlijnd moeten worden. We zullen werk uitbesteden, maar we zullen andere dingen juist ook voor derden gaan uitvoeren.
Zo zijn we momenteel bezig, in samenwerking met Drukkerij Verloop uit Alblasserdam, ons distributiesysteem geschikt te maken voor periodieken die niet door de EMG worden uitgegeven. Op deze manier willen we ervoor zorgen dat ons unieke logistieke systeem in stand kan blijven.
De Erdee Media Groep is een bedrijf met heel veel enthousiaste medewerkers. Zonder die medewerkers kunnen wij onze plannen niet verwezenlijken.
Toch is het onontkoombaar dat het aantal formatieplaatsen in ons bedrijf naar verwachting met zo’n 25 procent zal afnemen gedurende de periode 2013-2020. Dat is een geleidelijk proces over een aantal jaren en zeker geen schoksgewijze sanering. Voor een deel kan dit via natuurlijk verloop worden bereikt. De collega’s van wie we afscheid zullen moeten nemen omdat ze onvoldoende passen in het profiel van onze organisatie, zullen we zorgvuldig begeleiden. Overigens zullen er ook nieuwe medewerkers met specifieke competenties worden aangetrokken.
Een bedrijf als het onze, dat zo sterk geworteld is in de achterban, kan niet zonder de inbreng van de achterban als het gaat over plannen voor de toekomst. Daarom willen we de komende tijd graag in gesprek gaan met lezers en andere betrokkenen, onder andere op onze abonneedagen.
Er is een spreekwoord dat zegt dat je een lek dak moet repareren als de zon schijnt. Het dak van EMG is gelukkig niet lek. Maar juist nu de bedrijfsvoering onder controle is in een turbulente markt willen we positief-kritisch naar de toekomst kijken. Zodat we een flexibel en wendbaar mediabedrijf blijven dat op een alerte manier kan reageren op toekomstige ontwikkelingen.” Reageren? directie@refdag.nl