Marktkooplui buiten schot in prijzenoorlog
De Nederlandse marktkooplui, regionale supermarkten en rijdende winkels zeggen geen last te hebben van de prijzenslag in de supermarkten.
Dat blijkt uit een woensdag gemaakte rondgang. Sommige marktkooplui profiteren juist van de prijzenslag. De verkoop van groente en fruit is licht toegenomen. „Een aantal klanten heeft laten weten dat ze in de maling zijn genomen door de grootgrutters. Ze vinden dat ze jaren te veel hebben betaald voor een aantal producten”, zei P. Zappeij, de landelijk secretaris van de Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel (CVAH).
De regionale supers, vertegenwoordigd in de Superunie, ondervinden ook geen hinder van de prijzenslag. „Het gaat buitengewoon goed. Onze leden moeten niet zo heel diep gaan om de prijzen te verlagen, terwijl anderen van heel ver moeten komen”, zei directeur F. Fredrix. Bij Superunie zijn onder meer Nettorama, Hoogvliet en Dekamarkt aangesloten.
Consumenten gebruiken de rijdende winkels vooral voor de noodzakelijke dagelijkse boodschappen, zoals melk en brood, stelde F. Janknegt, directeur van brancheorganisatie MCM. „Met deze producten wordt juist niet gestunt.” Bovendien kiezen veel klanten van de rijdende winkels voor het gemak. Ze hoeven niet de deur uit om boodschappen te doen, aldus Janknegt.