Prijzenslag tast winst Schuitema nog niet aan
De huidige prijzenslag onder supermarkten tast de voorspelde winstgroei van Schuitema (C1000) voor dit jaar niet aan.
Nog niet, want de onderneming hield woensdag bij de publicatie van negenmaandencijfers wel een slag om de arm: de prijzenoorlog mag de komende maanden niet verder verhevigen of langer duren dan verwacht.
Ondanks de prijzenslag gaat directievoorzitter J. Brouwer nog altijd uit van een winststijging van 20 tot 30 procent. De prijzenslag kan roet in het eten gooien. Die zal volgens Brouwer uiteindelijk leiden tot erosie van de prijzen en de marges; niet alleen bij de supermarktketens, maar ook bij fabrikanten en leveranciers. „De vooruitzichten voor de Nederlandse levensmiddelenmarkt zijn minder rooskleurig.”
Schuitema publiceerde cijfers over de eerste negen maanden. De omzet tot en met september bedroeg 2,46 miljard euro en de nettowinst 37 miljoen euro. Daaruit valt af te leiden dat de nettowinst over het afgelopen kwartaal uitkwam op 14,3 miljoen euro. De omzet in de drie zomermaanden bedroeg 730 miljoen euro. Het marktaandeel steeg van 15,1 eind vorig jaar naar 15,8 procent.