Renault Laguna Hatchback 2.2 dCi Automaat Privilège

De tweede generatie Laguna’s heeft Renault geen windeieren gelegd. De ”Créateur d’Automobiles” ondervindt momenteel echter teruglopende belangstelling voor het model, die misschien versterkt wordt door het economische tij van vandaag. Sinds het debuut van de Laguna is het modellenprogramma regelmatig uitgebreid met nieuwe versies. De voor dit artikel beproefde Fransoos is daarvan de meest recente. Hij blinkt uit in comfort, prestaties en veiligheid.

Arno Witvliet
28 October 2003 17:04Gewijzigd op 14 November 2020 00:40
De nieuwe Renault Laguna nodigt uit tot doorrijden. Het onderstel is comfortabel geveerd en verwerkt oneffenheden in het wegdek adequaat. De besturingsinstallatie reageert echter indirect. Foto’s Henk Visscher en Frank van den Berg
De nieuwe Renault Laguna nodigt uit tot doorrijden. Het onderstel is comfortabel geveerd en verwerkt oneffenheden in het wegdek adequaat. De besturingsinstallatie reageert echter indirect. Foto’s Henk Visscher en Frank van den Berg

De Laguna dankt zijn populariteit vooral aan zijn opvallende styling. Renault heeft overtuigend aangetoond dat een non-conformistische vormgeving wel degelijk tot klinkende verkoopresultaten kan leiden. Aan onderscheidende vormgeving kleeft het risico dat de belangstelling na verloop van tijd sterk terugloopt. Voor auto’s geldt dat dit meestal een paar jaar eerder gebeurt dan de geplande introductie van een compleet nieuw model. Renault lijkt met dat scenario geconfronteerd te worden, want de belangstelling voor de Laguna is ten opzichte van vorig jaar behoorlijk teruggelopen.

De Laguna is voor Renault een belangrijke troef in het zakelijke segment. Daartoe behoren doorgaans de notoire veelrijders, zodat een uitgekiend aanbod van dieselmotoren van groot belang is. De Renault Laguna maakt op dat vlak een uitstekende indruk, want de auto is met drie verschillende, direct ingespoten common rail turbodieselmotoren leverbaar. Alle drie tellen ze vier cilinders, waarvan de twee minst krachtige een inhoud van 1,9 liter hebben en een maximumvermogen van respectievelijk 74 kW/100 pk en 88 kW/120 pk. De derde loot aan de dieselstam meet een inhoud van 2,2 liter en is goed voor een maximumvermogen van 110 kW/150 pk bij 4000 tpm en een maximumkoppel van 320 Nm bij 1750 tpm.

Soepel en krachtig
In de zwaarste uitvoering is de Fransoos zonder meer een vlotte jongen. Een topsnelheid van 208 km/h en een tijd van 9,8 seconden voor de sprint vanuit stilstand naar 100 km/h spreken voor zich. Standaard is de Laguna 2.2 dCi voorzien van een handgeschakelde zesversnellingsbak, maar de testwagen was voorzien van een automatische vijftraps transmissie.

Voor degenen die nogal eens een file op hun weg vinden is die automaat een absolute aanrader. Voor degenen die graag het vermogen van de dieselmotor benutten niet. De adaptief reagerende automaat is niet altijd bij de pinken en heeft meer tijd nodig om de juiste beslissing te nemen dan je lief is. Daardoor maakt de Laguna een minder kwieke indruk dan je op grond van de cijfers zou denken. Met de krachtbron zelf is overigens niets mis. De motor is soepel en krachtig en toont zich daarbij ook nog eens keurig stil.

De Laguna 2.2 dCi nodigt uit tot doorrijden en toont zich aan de pomp met een gemiddelde consumptie van 1 op 12,8 dan ook niet opvallend spaarzaam. Opgemerkt dient te worden dat de automaat hier voor een belangrijk deel debet aan is. Renault claimt voor de handgeschakelde versie bijna 20 procent minder verbruik.

De Renault Laguna rijdt goed. Het onderstel is comfortabel geveerd en verwerkt oneffenheden in het wegdek adequaat. In bochten blijft de wagen lang neutraal, om uiteindelijk een gedoseerd opkomende onderstuurreactie te vertonen. Overhellen doet de Laguna niet noemenswaardig, dankzij een prima demping. Jammer genoeg maakt het onderstel een wat zompige indruk, die wordt versterkt door de wat indirect reagerende en wollig aanvoelende besturingsinstallatie. De remmen van de Laguna functioneren daarentegen uitstekend. Vermeldenswaardig is verder dat de Laguna de maximale score van vijf sterren behaalde in de toonaangevende Euro-NCAP-botsproeven, waarmee het veiligheidsniveau van de Laguna zonder meer uitstekend is.

Vrij vermoeiend
Het interieur van de Laguna is mooi vormgegeven en maakt een gerieflijke indruk. Voor een deel is dat helaas schijn. De stoelen zien er weliswaar mooi uit, maar ze schieten qua ondersteuning tekort. Ritten van een paar uur zijn daardoor vrij vermoeiend.

Het dashboard is mooi en overzichtelijk ingedeeld. De bediening van de diverse functies laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Toppers zijn de programmeerbare cruise control en het zogenaamde Renault Card-systeem, dat de traditionele sleutel overbodig maakt.

De Laguna oogt van binnen ruimer dan hij in werkelijkheid is. Voorin is er voldoende ruimte voor hoofd en benen, maar achterin raakt de kruin van langere passagiers het plafond. De bagageruimte is met een inhoud van 430 liter ruimschoots toereikend.

De Renault Laguna 2.2 dCi is als Expression vanaf 30.595 euro leverbaar. Voor dat bedrag word je eigenaar van een comfortabele en snelle reisgenoot, die bovendien een keurige standaarduitrusting heeft. De geteste versie staat voor 35.095 euro in de boeken. Ze is voor dat bedrag niet alleen voorzien van de optionele automatische transmissie, maar beschikt tevens over zaken als een audiosysteem, lichtmetalen velgen, zonneschermen, parkeersensoren en een regensensor.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer