Nieuwe Scénic: modern, ruim, comfortabel
Marktleider wordt je niet zomaar. Dat vergt durf, inspanning, geduld en creativiteit. De Scénic dankt zijn succes vooral aan de durf en creativiteit van Renault, die een compleet nieuw segment wist te ontginnen en te bewerken. Maar ook aan de houdbaarheidsdatum van het eerste exemplaar komt een eind. Daarom is er nu een nieuwe Scénic.
Pakweg zeven jaar geleden zag de Renault Mégane Scénic het licht. Het was een slimme en gezinsvriendelijke variant van de middenklasse Mégane modellijn. De Mégane Scénic bleek een schot in de roos, zodat het concept binnen afzienbare tijd vele verschijningsvormen had. Toen het gelijk van Renault overtuigend bewezen was, verdiende de Mégane Scénic een andere status dan die van zoveelste variant. Mégane Scénic werd Scénic. En Scénic werd een modellijn.
Aan het succes van de zevenpersoons Opel Zafira zag Renault dat er in dit segment behoefte aan meer dan vijf zitplaatsen bestaat. Het overgrote deel van de kopers had echter aan vijf stoelen meer dan genoeg en zat dus helemaal niet te wachten op extra kosten of lengte, zo bleek. Volkswagen speelde op die gegevens in door de Touran tegen een meerprijs met zeven zitplaatsen aan te bieden. Renault bouwde gewoon twee varianten. Een korte Scénic en een lange. De laatste staat begin volgend jaar in de showroom, de eerste vandaag in deze krant.
Krachtig
De nieuwe Renault Scénic is een moderne en dynamische verschijning. De auto ziet er krachtig en overtuigend uit. Donkere kleuren, zoals het Rouge Shiraz van de testwagen, staan de Fransoos erg goed. De juiste wielen doen de rest. Opvallend is dat de Scénic minder progressief gestileerd is dan de hatchbackvarianten van de Mégane reeks. Ondanks de afwijkende naamgeving heeft de Scénic buitengewoon veel gemeen met de Mégane. De wielbasis is weliswaar verlengd, maar verder komen maten en kenmerken nagenoeg overeen.
De 88 kW/120 pk sterke 1,9 liter viercilinder common rail turbodiesel kennen we reeds uit andere modellen. Ook in de Scénic maakt deze krachtbron een uitstekende indruk. Het maximumkoppel bedraagt 300 Nm bij 2000 tpm en draagt stevig bij aan de levendige indruk die de Scénic 1.9 dCi maakt. De motor is soepel en stil. Hij bezorgt de Scénic niet alleen een snelste tijd van 12,1 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u, maar maakt tevens een topsnelheid van 188 km/u mogelijk. Het brandstofverbruik blijft met een gemiddelde van 1 op 14,4 netjes binnen de perken. Opvallend zuinig is de Scénic niet, maar de auto nodigt ook niet uit tot een spaarzame rijstijl.
De huidige generatie Renault Espace maakte reeds indruk door zijn uitstekende onderstelkwaliteiten, en voor de nieuwe Scénic geldt hetzelfde. Het onderstel is comfortabel, maar tevens stevig geveerd, zodat oneffenheden en bochten op overtuigende wijze worden genomen. De carrosserie helt niet noemenswaardig over; de Scénic voelt stabiel en zelfverzekerd aan. Streken zijn deze auto vreemd. Op de grens reageert hij met gedoseerd opkomend onderstuur dat zonder veel moeite gecorrigeerd kan worden. In de rechte lijn toont de Fransoos eveneens een veilig en stabiel karakter, al biedt de besturing minder contact met de wielen dan je zou wensen. De Scénic biedt al met al een voorbeeldig weggedrag, met een goede balans tussen comfort en wegcontact.
Kloeke console
De Scénic 1.9 dCi is standaard voorzien van een prettig werkende handgeschakelde zesversnellingsbak. Ook de remmen zijn prima. De auto is inmiddels onderworpen aan de EuroNCAP botsproeven en sleepte daarbij de maximale score in de wacht. Voor Renault een belangrijke opsteker. Voor de consument vooral een bewijs dat Renault de veiligheid van haar klanten serieus neemt.
Het interieur van de Scénic doet sterk aan de grotere Espace denken. Ook nu zien we een smal centraal geplaatst display, waarin de benodigde informatie digitaal wordt weergegeven. Het midden van het dashboard wordt in beslag genomen door een kloeke console, waarin de functietoetsen voor klimaatregeling en audiosysteem zijn opgenomen. Het biedt tevens plaats aan de pookknop die uit het dashboard naar boven priemt. Het geheel maakt een ruimtelijke indruk en is opgetrokken uit mooie en fijn aanvoelende materialen. De afwerking van het geheel is uitstekend.
Opvallend is de grote opbergunit tussen de voorstoelen, die over een rail verschoven kan worden. Zoals we van de Scénic gewend zijn, biedt de auto een grote hoeveelheid bakken en vakken, waarvan de inhoud al dan niet aan het zicht van de buitenwereld onttrokken kan worden.
De Fransoos is voorzien van vijf stoelen. De exemplaren op de achterste rij kunnen zowel in de lengte als de breedte verplaatst worden, zodat een keur aan mogelijkheden ontstaat. Als de stoelen worden verwijderd, neemt de bagageruimte toe van 430 naar 1840 liter. Passagiers zitten voorin uitstekend en achterin goed tot zeer goed, afhankelijk van de interieurconfiguratie van het moment.
Voldoende power
De nieuwe Renault Scénic is een prettige en doordachte auto en daarmee een waardig vervolg op de zeer gewaardeerde eerste generatie. De prijzen beginnen bij 20.795 euro, maar een beetje Scénic kost al snel 2000 euro meer. De standaarduitrusting is in orde, maar maakt van de Scénic geen prijskraker. En dat hoeft ook niet, want de Scénic heeft zich inmiddels als een dominante speler in deze markt gemanifesteerd. De nieuweling heeft voldoende power om het marktleiderschap van Renault in dit segment te kunnen voortzetten. Dat neemt niet weg dat alertheid geboden is. De concurrentie wordt namelijk ook steeds beter.
Cilinderinhoud: 1870 cc; maximumvermogen: 88 kW/120 pk bij 4000 tpm; maximumkoppel: 300 Nm bij 2000 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 12,1 seconden; topsnelheid 120 km/h.
Lengte: 4259 mm; breedte: 1810 mm; hoogte: 1620 mm; wielbasis: 2685; gewicht: 1405 kilo; inhoud bagageruimte: 430-1840 liter; brandstoftank: 60 liter; prijs Renault Scénic 1.9 dCi Dynamique Comfort: 28.795 euro.
Waardering
Plus: onderstel, opbergruimte, afwerking
Min: indeling dashboard