Honda Accord 2.2 i-CDTi: serieuze partij voor BMW en Audi

Dieselmotoren zijn niet meer weg te denken uit Europa. De uitvinding van Rudolf Diesel heeft het laatste decennium een hoge vlucht genomen. Honda onderkent het succes van de zelfontbrander en introduceert een fonkelnieuwe dieselmotor. Alleen voor de Accord, alleen voor Europa.

28 October 2003 17:03Gewijzigd op 14 November 2020 00:40

De Verenigde Staten vormen sinds jaar en dag de voornaamste exportmarkt voor Honda. Ten opzichte van de Amerikaanse successen zijn de Europese verkoopcijfers mager. In het verleden poogde Honda die wat op te krikken door de Europese veelrijder te bedienen met dieselmotoren van Italiaans fabrikaat, maar veel zoden zette dat niet aan de dijk. De Accord diesel verdween dan ook stilletjes van het Europese toneel, en zal pas in januari volgend jaar terugkeren.

Het verschil met voorheen is dat het marktaandeel van de dieselmotor fors is toegenomen. In het segment waarin Honda met de Accord actief is, wordt inmiddels meer dan de helft van de verkochte auto’s aangedreven door een dieselmotor. Die sterk toegenomen populariteit van de dieselmotor heeft alles te maken met de technologische vooruitgang die de dieselgestookte krachtbron heeft doorgemaakt. De aloude nadelen van diesels ten opzichte van benzinemotoren -lawaai, matige prestaties- zijn compleet weggewerkt en in veel gevallen zelfs omgebogen in een voorsprong.

Die ontwikkelingen hebben Honda doen besluiten om de dieselmotor in zijn modellen nieuw leven in te blazen. Eerder verscheen de Civic CDTi op het toneel en nu maakt de Accord i-CDTi zijn opwachting. Ditmaal niet met een elders ingekochte krachtbron onder de kap, maar met een fonkelnieuwe, in eigen beheer ontwikkelde machine.

Variabele geometrie
Het hart van de Accord 2.2 i-CDTi is een aluminium viercilinder motor met een cilinderinhoud van 2,2 liter en in totaal zestien kleppen. Mede dankzij de assistentie van een turbolader met variabele geometrie en intercooler is de krachtbron goed voor een maximumvermogen van 103 kW/140 pk bij 4000 tpm en een maximumkoppel van 340 Nm bij 2000 tpm. Daarmee bereikt de Accord de 100 km/u in 9,4 seconden en kan hij maar liefst 210 km/u. Prachtige cijfers, die duidelijk maken dat de Accord een serieuze partij is voor auto’s als de BMW 320d en de Audi A4 1.9 TDI, om maar eens twee populaire diesels in het zakelijke segment te noemen.

Ook op het gebied van geluiddemping, verbruik en emissie diende de nieuwe krachtbron goede resultaten te leveren. Honda’s prestaties op de laatste twee onderdelen hebben we tijdens de eerste kennismaking niet kunnen vaststellen. We geloven Honda wanneer het bedrijf stelt dat de nieuwe krachtbron ruimschoots voldoet aan de Euro IV-normering.

Met de geluiddemping zit het in ieder geval wel goed. De nieuwe dieselmotor is indrukwekkend stil en vrij van trillingen. De motor is bijzonder soepel en sterk; tussen 1500 en 4000 tpm trekt de krachtbron uitstekend. De direct ingespoten common rail turbodiesel werkt perfect in de Accord, die sowieso al indruk maakt door zijn dynamische onderstel en zijn prachtige bouw.

Vijf versnellingen
Het is opvallend dat Honda, in tegenstelling tot de heersende mode, geen zesversnellingsbak in de Accord 2.2 i-CDTi levert; de Accord 2.4 beschikt er wel over. Vijf versnellingen vooruit voor de wagen is voldoende, vindt Honda. Wanneer de diesel eenmaal op stoom ligt, behoeft er nauwelijks geschakeld te worden. Een automatische transmissie is niet leverbaar en er zijn geen plannen om daar verandering in te brengen.

Honda verwacht jaarlijks 30.000 Accords met dieselmotor te gaan verkopen. Die zullen allemaal in Europa gaan rondrijden, want bij de markten in Japan en Amerika ziet Honda geen vraag naar dieselmotoren. Honda Nederland denkt op jaarbasis 1500 Accords aan de man te kunnen brengen, waarvan een kwart met de nieuwe dieselmotor. De Accord Sedan 2.2 i-CDTi is leverbaar vanaf 33.550 euro, terwijl voor een Accord Tourer 1950 euro extra wordt gerekend.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer