Consument

Refo-uitjes onder de hamer

Een avondje romantisch dineren zonder top-40-muziek op de achtergrond. Kamperen op een vloekvrije camping waar de zondag nog als rustdag geldt. Refoveilingen.nl brengt sinds 1 april bieders en aanbieders bij elkaar op het gebied van ”reformatorisch verantwoorde uitjes”.

Jasper van den Bovenkamp
23 May 2013 10:32Gewijzigd op 15 November 2020 03:43
Ko Bostelaar (l.) van restaurant ’t Edelhert in Elspeet heeft al zeker tien etentjes verkocht via Refoveilingen.nl. Foto Jasper van den Bovenkamp
Ko Bostelaar (l.) van restaurant ’t Edelhert in Elspeet heeft al zeker tien etentjes verkocht via Refoveilingen.nl. Foto Jasper van den Bovenkamp

Ze hebben links en rechts wel wat moeten uitleggen, de oprichters van Refoveilingen.nl. Op het onlineplatform worden geen refo’s onder de veilinghamer gebracht, maar dagjes uit, workshops, cursussen, boottochten en etentjes. Met de uitjes is evenwel iets bijzonders aan de hand. Het gaat niet om willekeurige uitstapjes, ook niet om christelijke, maar om reformatorisch verantwoorde en zelfs Bijbels genormeerde verzetjes. Refoveilingen.nl focust in zijn aanbod vooral op –de naam zegt het al– refo’s.

Door via internet te bieden, zitten mensen met een beetje geluk voor een tientje eersterangs bij een orgelconcert van Wim Magré of laat een gezin zich voor een klein bedrag meevoeren op de cadans van een nostalgische stoomtrein in fraai Zeeland.

„We stonden in april met een stand op de Nederland Zingtdag van de EO”, vertelt Jonathan Lambooij (25) van de onlineveilingsite. Lambooij, die personeel & arbeid studeerde aan de Christelijke Hogeschool Ede en kort werkte bij een adviesbureau in Harderwijk, is sinds kort bij Refoveilingen betrokken. „Behalve positieve reacties kregen we ook vragen. Bepalen jullie voor refo’s wat verantwoord is? Mag je als niet-refo ook meebieden? Waarom weer een zuil binnen een zuil?”

Refo’s kunnen toch ook prima zelf bepalen wat verantwoord is?

„Veel mensen hebben een verkeerd beeld bij Refoveilingen. Morele grenzen stellen voor refo’s is het laatste wat wij met onze veiling willen bereiken. Of iets wel of niet door de beugel kan, moeten mensen in de eerste plaats zelf bepalen. Wij geven puur een richtlijn. Daarnaast willen we bieders en aanbieders binnen de reformatorische gezindte bij elkaar brengen. Reformatorische bieders konden enkel terecht bij seculiere veilingen en een grote groep aanbieders had moeite om de weg naar internet te vinden, bleek uit ons marktonderzoek. Een onlineplatform waar beide partijen bij elkaar komen, bestond nog niet.”

Uw doelgroep heeft natuurlijk ook een dikke portemonnee.

„Een ondernemer doet iets vanuit een ideaal, maar niet zonder garantie op omzet. Er moet geld verdiend worden, maar onze ideële doelstelling is de belangrijkste pijler. Daarnaast moet je bedenken dat refo’s relatief veel geld hebben, mede doordat ze het minder impulsief uitgeven, zo blijkt uit ons marktonderzoek. In die zin hebben we niet speciaal een makkelijke doelgroep.”

Waar trekt u de grens tussen verantwoorde en onverantwoorde uitjes?

„Belangrijke criteria zijn onder meer respect voor de zondagsrust, kuis taalgebruik, een open houding richting gezinnen en verantwoord ondernemerschap. De aanbieder hoeft niet speciaal christelijk te zijn, al streven we ernaar dat een op de drie aanbieders reformatorisch is. Daarnaast vragen we van iedereen de reformatorische identiteit te respecteren. De aanbieder garandeert zijn aanbod vanuit eerlijk, integer en Bijbels genormeerd ondernemerschap. We toetsen al onze uitjes aan Bijbelse waarden en normen.”

Is dat niet pretentieus?

„De behoefte aan ontspanning is van alle tijden. Tweeduizend jaar geleden vulde men dat anders in dan nu; er waren toen nog geen ponyparken. We beseffen dat het hoog gegrepen is om te spreken van Bijbelse normen en daarom laten we het uiteindelijk aan de bieder om te bepalen of hij iets verantwoord vindt.”

Een groot grijs gebied dus.

„Dat valt reuze mee. In een aantal globale criteria herkent zich een breed deel van de reformatorische gezindte. Op onze website vind je geen tickets voor een dancefeest. Dat is volgens ons heel duidelijk. Natuurlijk discussiëren we intern wel over bepaalde activiteiten. Zo hebben we ervoor gekozen om bijvoorbeeld geen tickets voor voetbalwedstrijden en bungeejumpen te veilen; naar ons idee past een dergelijke activiteit niet bij de levensstijl van onze primaire doelgroep. Paintballen in de openlucht daarentegen hebben we wél in ons aanbod opgenomen, nadat we een speciaal panel van zo’n twintig mensen hadden geraadpleegd. Zestigplussers zullen het misschien niks vinden, maar jongeren geven aan hier geen problemen mee te hebben. Laat ik het zo stellen: wat wij aanbieden, is niet niet-reformatorisch.”

Sommige van uw richtlijnen kunnen in de praktijk met elkaar strijden.

„Zeker. Je kunt via onze veiling bieden op een etentje in een restaurant met klassieke muziek waar bij aankomst een vloekende bezoeker je buurman blijkt. Daarom stellen wij nadrukkelijk richtlijnen en geen morele grenzen; we willen niet betuttelend overkomen.”


Wegtikkende seconden, gierende adrenaline

Nog tien seconden, nog negen, nog acht. Het bloed giert door m’n aderen. Deze veiling moet en zal ik winnen.

Voor iemand met passie voor zeehonden, is een bezoekje aan de crèche in Pieterburen een must. Maar 200 kilometer rijden is wel een beetje ver. Overnachten in een hotel op loopafstand is dan ook helemaal geen overbodige luxe. Laat Refoveilingen.nl juist een nachtje voor twee personen onder de hamer brengen. Waarde: 79,50 euro.

Over 38 minuten loopt mijn veiling af. Links tikken de seconden van een rondvaart-over-de-Lingeveiling weg. Met nog zes minuten te gaan staat-ie op 10 euro. ‘Mijn’ verkoping is na vier biedingen beland op 17 euro.

Met nog een dik halfuur voor de boeg, neem ik de tijd om de specificaties van mijn mogelijke bestemming eens goed door te nemen. Een van de criteria meldt dat het desbetreffende hotel ruimte biedt voor persoonlijke identiteitsbeleving. Da’s mooi meegenomen. Daaronder: „Ervaar de pracht van Gods schepping.”

Laat ik me eerst maar eens registreren. Het vragenlijstje is gelukkig kort. Daar is bewust voor gekozen, legt Jonathan Lambooij van Refoveilingen uit. „Relatief veel mensen uit onze doelgroep hebben moeite met het achterlaten van gegevens, hebben we gemerkt. Daarom vragen we zo min mogelijk.”

Na registratie keer ik terug naar m’n veiling. Bah! Ruim twintig minuten voor sluiting heeft iemand 4 euro boven op het laatste bod gedaan. Waar is dat nu voor nodig?

Nog tien minuten. De hoogste bieding is nog altijd 21 euro. Laat ik alvast een testbod uitvoeren, om te kijken hoe het systeem werkt. Of ik m’n bankrekeningnummer door wil geven. Nu wordt het serieus. Nou, vooruit dan maar.

De laatste minuut breekt aan. Terwijl buiten een hevige bui tegen de ruiten kletst, blijft het op mijn veilinkje akelig stil. Tien seconden voor sluiting schiet-ie plots omhoog naar 25 euro, 27 euro, 29 euro. Ik gok op 30 euro. Meer wil ik er niet aan uitgeven.

Tevreden vis ik even later de felicitatie van Refoveilingen.nl uit m’n mailbox. Ik heb gewonnen. Joepie, ik mag naar Pieterburen! Prangende vraag: heb ik nu 50 euro bespaard of 30 euro uitgegeven?


„Wij lopen voor iedereen even hard”

De ene gast werkt voor een tientje drie gangen naar binnen, het stelletje een tafel verderop heeft via Refoveilingen.nl het dubbele geboden. Maakt het voor een restauranteigenaar verschil hoeveel zijn gasten hebben betaald?

Ko Bostelaar is eigenaar van restaurant ’t Edelhert in Elspeet. De horecaondernemer biedt via Refoveilingen.nl diners voor twee aan. Inmiddels heeft hij er al tien geveild. „Voor mij is dit een uitstekende mogelijkheid om op doordeweekse dagen het restaurant nog wat voller te krijgen.”

Naar eigen zeggen heeft hij geen cent verlies geleden op de biedingen. „Een etentje voor twee personen kost ons aan inkoop 20 euro. Het gemiddelde bod ligt tot dusver hoger.”

Bostelaar maakt geen verschil in bediening tussen gasten. „We weten wat ze betaald hebben. Maar wat ze ook geboden hebben, wij lopen voor iedereen even hard. Ons aanbod is scherp en we lopen met deze veilingen het risico dat we bij een laag bod zelf geld moeten bijleggen. Dan is het in ieder geval goed geweest voor je naamsbekendheid.”


Bieders uit de biblebelt

Refoveilingen.nl trok in april, de eerste maand dat de site online was, ongeveer 3000 bezoekers per dag.

Inmiddels maken zo’n honderd aanbieders gebruik van het onlineplatform. Volgens Jonathan Lambooij neemt dit aantal in rap tempo toe. „Vooral restaurants doen het goed.” Geregistreerde gebruikers –de bieders– komen inderdaad uit de biblebeltkernen. In de top drie staan Barneveld, Rijssen en de regio Rotterdam. Maandag is de drukste dag op Refoveilingen.nl. Rond 13.00, 16.00 en 21.00 uur melden zich de meeste bieders.


Meer onlineveilingen

Hoewel Refoveilingen.nl met zijn focus op de reformatorische doelgroep een primeur heeft, is het idee van een onlinevakantie- of -uitjesveiling niet nieuw.

De onbetwiste marktleider op dit vlak is vakantieveilingen.nl, met 200.000 bezoekers per dag en 150.000 veilingen per maand. Sinds 2007 hebben 3 miljoen mensen een vakantie of een dagje weg geboekt via deze website. Andere grote speler is hotelkamerveiling.nl, met een geschat aantal bezoekers van 145.000 per maand. Daarnaast zijn er kleinere websites, zoals etentjeveilen.nl, uitjesveiling.nl en veilingacties.nl, die behalve vakanties en dagjes uit ook allerlei andere producten veilen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer