Economie

„Nu oude havengebied up-to-date maken”

ROTTERDAM (ANP). De aanleg van de tweede Maasvlakte was een van de grootste landwinningsprojecten ter wereld, vergelijkbaar met projecten als de palm in Dubai en toevoeging van land aan de stadstaat Singapore. De 1000 hectare aan extra bedrijventerrein maakt de Rotterdamse haven 20 procent groter.

22 May 2013 07:23Gewijzigd op 15 November 2020 03:41

Vooral in het buitenland maakte grotere ondernemers zich soms ernstige zorgen. „De tweede Maasvlakte komt er toch wel”, is president-directeur Hans Smits menig keer gevraagd toen hij klanten uit de haven over de hele wereld bezocht. Klanten wilden meer ruimte om grotere, modernere bedrijven neer te zetten die nodig zijn om het Europese achterland van goederen te voorzien.

Inmiddels zijn twee terreinen uitgegeven om de bouw van de twee computergestuurde containerterminals van RWG en APMT te bouwen. Andere terreinen zijn nog niet uitgegeven, omdat de economische tegenwind ook op de Maasvlakte 2 guur is. De verwachting is dat het nieuwe havengebied over 20 tot 25 jaar vol is. Maar al veel eerder, over ongeveer 5 jaar, denkt Smits, moet er worden nagedacht wat er daarna moet gebeuren.

Smits, die eind van het jaar vertrekt, denkt niet direct aan een derde Maasvlakte. Hij denkt meer aan het ontwikkelen van bestaande terrein: het ‘oude’ havengebied. Zo moet over 3 tot 5 jaar de Botlek met enkele meters worden uitgediept, zo ook de Nieuwe Waterweg. „Als verzilting van het directe achterland dreigt dan moeten we daar een oplossing voor zien te vinden. Dat wordt nu kaart in kaart gebracht”, zegt Smits.

Op die manier moet het havengebied up-to-date blijven, want voorlopig is het even gedaan met de uitbreiding. Wel wordt er gekeken naar samenwerkingsverbanden met andere havens in de wereld, zoals in Oman. Zo zouden we er nog wel twee willen hebben. We kijken onder meer naar een haven in Brazilië. „Expansie is geen doel op zich. Wat we doen op dat gebied moet altijd ten dienste staan van de haven van Rotterdam en de BV Nederland. Het moet dus de goederenstroom van en naar de haven bevorderen.”

Wel zou het havenbedrijf graag samengaan met de haven in Moerdijk om te zijner tijd bijvoorbeeld bepaalde goederenstromen te kunnen concentreren. Dordrecht is inmiddels al in handen van het Havenbedrijf Rotterdam. „We zouden graag Moerdijk en Rotterdam integreren”, aldus Smits. Een ander voordeel is dat Rotterdam meer financiële armslag heeft om bepaalde investeringen in de West-Brabantse havenplaats mogelijk te maken. Rond de zomer moet duidelijk worden of de huidige eigenaren, de provincie Noord-Brabant en de gemeente Moerdijk, dit zien zitten.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer