KvK tegen huizen bij Schiphol
De Kamer van Koophandel Amsterdam verzet zich tegen de bouw van 29.000 woningen in de Haarlemmermeer en de Bollenstreek.
Het beleid ten aanzien van de ruimte moet in dat gebied veel meer gericht blijven op de economische motor van het gebied, Schiphol, vindt voorzitter van de Kamer van Koophandel H. Zwarts.
Zwarts sprak maandag tijdens het jaarlijkse ”Schiphol-diner”. Hij kreeg bijval van staatssecretaris Van Gennip van Economische Zaken, een van de andere sprekers.
Langs de as Haarlemmermeer-Amsterdam-Almere worden tot 2030 118.000 woningen gebouwd. In Almere moeten er 45.000 komen, binnen de bebouwde kom 50.000 en in Haarlemmermeer 29.000. Naast Schiphol moet het ruimtelijk beleid wat Zwarts betreft gericht blijven op de aan Schiphol gerelateerde activiteiten op bedrijventerreinen en kantoorlocaties en alle activiteiten rondom de bloemenveiling in Aalsmeer.
„De schaarse ruimte mag niet worden vergeven aan zaken die heel goed elders kunnen. Het totaal van 29.000 woningen in de Haarlemmermeer is veel te veel”, aldus Zwarts in zijn toespraak. Hij vindt het veel verstandiger om die woningen in zuidelijk Flevoland te bouwen. „Dat is naar mijn mening toch echt de aangewezen plek om het grootste deel van de regionale woningbouw te realiseren.” Dan moet naar zijn mening wel snel worden begonnen met de ontsluiting van dat gebied.
Ook Van Gennip brak een lans voor Schiphol, in haar woorden „cruciaal” voor de internationale concurrentiepositie van de Nederlandse economie. „Schiphol maakt het verschil tussen een middelmatig en een excellent vestigingsklimaat.”
Daarom moet de luchthaven ruimte krijgen voor verdere groei, zodat de noordvleugel van de Randstad zich ook verder kan ontwikkelen. Anders dan Zwarts noemde de CDA-staatssecretaris geen namen en richtte ze zich in het algemeen op provincie en gemeente. Van Gennip had het nadrukkelijk wel over de verdere ontwikkeling van Almere als woon- en werklocatie. „Als u nieuwe woningen wilt bouwen, bouwt u ze dan waar ze de toekomstige groep van Schiphol niet belemmeren. En waar deze woningen niet al bij voorbaat last hebben van geluid.”
Onder de vele toehoorders -de lijst van genodigden telde zo’n 280 namen- waren Schiphol-directeur Cerfontaine, KLM-topman Van Wijk en burgemeester Cohen van Amsterdam. Uit het kabinet waren verder staatssecretaris Schultz van Haegen van Verkeer en minister Dekker van Volkshuisvesting van de partij.
Een woordvoerster van de gemeente Haarlemmermeer wijst erop dat de Kamer van Koophandel uitgaat van een te groot aantal nieuwe huizen in Haarlemmermeer. Er zijn tot 2030 geen 29.000 nieuwe woningen gepland in de gemeente maar 19.500. De rest van de nieuwbouw moet in de Bollenstreek komen.
Los van die cijfers vindt Haarlemmermeer dat de KvK in haar standpunt onvoldoende rekening houdt met de bereikbaarheid van de nieuwbouwlocaties. In Haarlemmermeer is een goede ontsluiting, terwijl dat in zuidelijk Flevoland niet het geval is, aldus de gemeentewoordvoerster. Volgens de gemeente kan in Haarlemmermeer ook de mainportfunctie van Schiphol best worden verstevigd. „Die zaken kunnen heel goed samengaan,” aldus de woordvoerster van Haarlemmermeer.