Remmende werking

De Duitse ”Autobahn” was jarenlang een begrip van betrouwbaarheid, degelijkheid en vooral vrijheid. Wie de grens van Nederland passeerde en over de ”Bahn” naar bestemmingen als Zwitserland en Oostenrijk snelde, kon lak hebben aan zijn snelheidsmeter; in het buurland mocht en kon je ‘planken’.

Aad van Toor
10 May 2013 10:29Gewijzigd op 15 November 2020 03:30
Foto EPA
Foto EPA

De situatie is veranderd. Welke route je ook neemt door Duitsland, het gaat van opbreking naar wegomlegging. Met tussendoor nog de files, die soms wel, maar soms ook geen ooraak lijken te hebben. De kwaliteit van de wegen is over het algemeen middelmatig, of het moet om het wegennet in voormalig Oost-Duitsland gaan, waar veel routes een opknapbeurt kregen.

Maar het ‘planken’ gaat gewoon door. Wie met een –voor Hollandse begrippen– flinke snelheid over de ”Bahn gaat”, ziet zich voorbijgezoefd door auto’s met de nodige pk’s onder de kap. De komst van Oost-Europeanen op de ”Autobahn” heeft er geen goed aan gedaan. Zij maakten de overstap van de Trabant naar de Audi in een zucht en kunnen de weelde nauwelijks aan. Je moet ogen van voren en van achteren hebben. En die van achteren zijn het meest belangrijk.

Een toenemend aantal Duitse politici –zowel de Groenen als de sociaal-democraten– bepleit inmiddels een snelheidsbeperking tot 120 kilometer per uur. De wal keert kennelijk het schip.

Blijkbaar lopen we in Nederland hopeloos achter met de verhoging van de maximumsnelheid op autosnelwegen naar 130.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer